Téma uvod-do-ekonomie

Půlpán neekonomům vyhovuje!

Časopis Sociál stačil od začátku akademického roku vyjít pouze dvakrát, ale už napáchal tolik škody, až je to zarážející. O reklamě na komunisty, která vyšla v říjnovém čísle a která musela každého soudného člověka urazit, se rozepisovat nehodlám. Článek, který však opět rozvířil vody FSV, vyšel v čísle následujícím a jmenoval se „Úvod do ekonomie: Z bláta do louže?“.
(Pokračování textu…)

Chci na problémy upozorňovat, ne je vyvolávat!

Úvod do ekonomie byl a zůstává kontroverzním tématem, protože o jeho náplni a provedení panují mezi studenty i pedagogy dosti rozdílné představy. Z tohoto důvodu jsem původně neměl v úmyslu se mu věnovat. Sílící počet negativních ohlasů od studentů, který jsem zaregistroval krátce před uzávěrkou minulého čísla, mě překvapil.
(Pokračování textu…)

Úvod do ekonomie: Z bláta do louže?

Je podzim roku 2005 a v napůl zaplněné velké jinonické aule je naprosté ticho. Právě probíhá přednáška z úvodu do ekonomie pro neekonomy. Profesor Hlaváček na grafu vysvětluje leontiefskou technologii, krajní to případy izokvant produkční funkce z pohledu substituovatelnosti vstupů, kdy je nutné vstupy zvyšovat proporcionálně, protože jejich substituovatelnost je nulová.
(Pokračování textu…)

Líní studenti a Úvod do ekonomie

Úvod do ekonomie je příliš těžký, výuka předmětu příliš matematizovaná, vyučující nedostatečně komunikativní. Tyto a další stížnosti se na hlavu profesora Jiřího Hlaváčka a jeho předmětu snesly ze strany neekonomů, většinou dobře organizovaných studentů IMS. K nim následně přidalo i vedení IMS reprezentované doc. Vykoukalem. V Sociálu pak štít odporu pozvedl Lukáš Kovanda a ekonomii v podání prof. Hlaváčka nazval hrou čísel, integrálů, rovnic a křivek.
(Pokračování textu…)

Nevnucujme své obory ostatním

Je naprosto samozřejmé a legitimní, že někteří zástupci ekonomie svůj obor hájí včetně diskutovaného Úvodu do ekonomie. Otázkou však zůstává způsob této obhajoby. Nechme stranou agresivní a útočný tón této „obrany útokem“ s výrazy typu „líní studenti“, „nedostatek inteligence“ apod. Závažnější je její meritorní rovina.
(Pokračování textu…)

Výměna Hlaváčka byla racionální

Komentář současných a bývalých studentů IES o lenosti kritiků Úvodu do ekonomie v podání prof. Hlaváčka ničím nepřekvapil. Rozepře na toto téma zní např. na webu Sociála již od loňského léta. Nerad bych se znovu vracel k tomu, co už bylo tisíckrát řečeno, protože mě tato nekonečná diskuze už nudí. Na jednu připomínku bych ale rád odpověděl.
(Pokračování textu…)

Hlaváček končí v Úvodu do ekonomie

Celofakultně povinný Úvod do ekonomie bude mít od příštího akademického roku novou podobu. Po opakovaných stížnostech studentů na výklad profesora Jiřího Hlaváčka, rozhodl ředitel IES Michal Mejstřík o změně přednášejícího i způsobu výuky. Od října za Úvod ponese zodpovědnost Karel Půlpán. „Docent Půlpán nejlépe vyhovuje nematematicky orientovaným studentům. Jeho přednášky jsou dobře vnímány i studenty našeho institutu,“ říká šéf IES Mejstřík.
(Pokračování textu…)

Půlpán: kurz by měl učit dynamický šoumen

Váš předchůdce, profesor Hlaváček, odchází od Úvodu do ekonomie po stížnostech studentů. Výuka byla prý příliš matematická a nesrozumitelná pro studenty neekonomy. Vaše zadání zní: používat pokud možno co nejméně matematiky. Je ale vůbec možné přednášet ekonomii bez vzorců, funkcí a grafů?
(Pokračování textu…)

Úvod do ekonomie? Humanističtěji!

„Vezmete druhou derivaci kvazikonkávní funkce a…,“ vychrlil na nás kdysi Jiří Hlaváček v předmětu, jenž měl být „Úvodem do ekonomie“. Pan Hlaváček chrlí v tomto stylu dodnes. A dokonce i v případech, kdy hovoří k budoucím neekonomům.
(Pokračování textu…)