Půlpán neekonomům vyhovuje!
Časopis Sociál stačil od začátku akademického roku vyjít pouze dvakrát, ale už napáchal tolik škody, až je to zarážející. O reklamě na komunisty, která vyšla v říjnovém čísle a která musela každého soudného člověka urazit, se rozepisovat nehodlám. Článek, který však opět rozvířil vody FSV, vyšel v čísle následujícím a jmenoval se „Úvod do ekonomie: Z bláta do louže?“.
Jednalo se o srovnání dvou, z hlediska přednášek různě pojatých semestrů úvodu do ekonomie, doplněných o jakousi minianketu, k níž se ještě vrátím. Myslím si, že je na místě nenechat článek bez povšimnutí, už i proto, že zřejmě kvůli němu se pan doc. Půlpán napříští rok rozhodl předmětu zanechat.
Autor Roman Petrenko staví do stejné roviny hororové scény plné derivací z minulého roku a letošní uvolněné přednášky s úvahami nejen nad současnými ekonomickými souvislostmi. Nejprve by bylo namístě zamyslet se vůbec nad smyslem přednášky. Mnoho lidí se totiž domnívá, že na přednášce by se měli servírovat informace jak na běžícím pásu a lidé by jen měli přepisovat sdělená fakta do sešitů. To je ovšem chyba.
I přes to, že spousta přednášejících tímto způsobem hodinu pojímá, není vůbec jejich povinností tento systém dodržovat vždy a všude. I když ovšem nemusí styl pana doc. Půlpána každému vyhovovat, a někteří jedinci mu to dávají najevo tím, že si otevřou noviny, je třeba položit si otázku, zda vůbec může být situace jiná.
Mnoho žurnalistů nebo sociologů zkrátka nemá zájem se ekonomií do hloubi zabývat, ať už ji učí kdokoli. Považují ji za jednosemestrální epizodu, která skončí s prvním zkouškovým obdobím. To je věc, kterou autor úplně pominul, a na kterou nás doc. Půlpán i předem upozorňoval a snažil se v tomto duchu výuku sladit.
Pokud ovšem má Roman Petrenko sám zájem na tom, aby zde existoval nějaký (bohužel zatím blíže nedefinovaný) perfektní styl pojetí úvodu do ekonomie, dá se jeho rozhořčení pochopit. Jednu věc mu však odpustit nelze, a sice, že doplnil svůj kritický článek o anketu, kde všechny odpovědi, které mu zároveň „hrály do not“, zněly téměř stejně a tudíž zde scházela jakákoli objektivita.
Dle mého názoru stačilo, aby zařadil do ankety i kladné ohlasy a nebo aby otázku lépe formuloval. Takhle článek vyzněl velmi jednostranně a možná i to přivedlo pana docenta k rezignaci, což je nanejvýš politováníhodné, neboť někteří z nás se tak nepřímo dotkli osudu dalšího ročníku.
Jsem přesvědčen, že většina studentů letošního úvodu do ekonomie je za doc. Půlpána ráda. A to nejen proto, že lidi nenutí počítat ty „neuvěřitelné věci“, co se dělají na VŠE nebo IES, ale také díky tomu, že potřebné informace ke zkoušce z vlastní iniciativy dává na internet volně ke stažení, což jistě není běžný postup. Je to šance i pro ty, jimž ekonomie vyloženě nesedí, nemuset se zúčastnit ani jedné přednášky, které rozhodně nejsou povinné.
Zároveň už na začátku kurzu bylo řečeno, že test bude koncipovaný tak, aby byl zvládnutelný i pro nepříliš zběhlé v matematice. Co by si mohl neekonom více přát… Tímto bych chtěl zároveň pana doc. Půlpána požádat, aby své rozhodnutí ještě jednou zvážil, pokud je to v současné době ještě možné.
Jakub Havel (IKSŽ, 1. ročník)
[email protected]