Půlpán: kurz by měl učit dynamický šoumen
Váš předchůdce, profesor Hlaváček, odchází od Úvodu do ekonomie po stížnostech studentů. Výuka byla prý příliš matematická a nesrozumitelná pro studenty neekonomy. Vaše zadání zní: používat pokud možno co nejméně matematiky. Je ale vůbec možné přednášet ekonomii bez vzorců, funkcí a grafů?
Ekonomie se dá vyjádřit třemi způsoby: matematicky, graficky a verbálně. Pro neekonomy se pokusím téměř 100 % odmatematizovat, podstatně verbalizovat, ale nějaké grafické vyjádření přece jen bude. Mám zkušenost, že jsem schopen se o ekonomických věcech dohodnout i s neekonomy.
Ten kurz by měl učit dynamický šoumen se znalostmi a s nadhledem. Někdo, kdo je ve svém oboru současným koryfejem vědy, jako je třeba profesor Petrusek v sociologii. Jedná se ale o náročné, často se navzájem vylučující požadavky a splnit je bude komplikované.
Jako „intelektuálně provokující“ hodnotí někteří studenti Půlpánovy přednášky.
foto: sk
Studenti na IES o Vás říkají, že při přednáškách jste výborný bavič…
Někdy, když mám náladu, tak bavím. Ale vážně: bavič, je rozporuplný pojem. Nemám ho moc rád. Spíš mi jde o to se někdy pokusit zabalit důležité věci do ironických šlehů. Líbí se mi, když někteří studenti hodnotí mé přednášky jako „intelektuálně provokující“. To je i cílem mé práce.
Můj styl na IES je dán tím, že jsem obklopen matematicky myslícími lidmi. V Úvodu tato možnost není, ale musím uvést lidi do způsobu ekonomického myšlení. Kabaret to zřejmě nebude.
Ke zkoušce zadáváte poměrně hodně četby. Zachováte tento styl výuky i pro neekonomy?
Když dám studentům ekonomie nějakých 700 stránek textu a 800 stran skript, tak to není moc, ne? Budu se snažit především sestavit dobré testy a kontrolu proti podvádění. Mým cílem v Úvodu v tom prvním roce bude nasadit jakési „neprominutelné minimum“. Minimální standardy osvojení ekonomických kategorií, které by měli znát opravdu všichni. Studenti se nemusí obávat, že se mnou přijdou nějaké traktáty o 2000 stranách, rozhodně to ale nebude tak, že by se to ti lidé mohli naučit za den. Ekonomie je náročná věda.
Z jaké knihy učebnice bude vycházet? Váš předchůdce používal „klasického“ Samuelsona. Nedáte třeba přednost uživatelsky přátelštějším Zásadám ekonomie N.G.Mankiwa, či dokonce módnímu Holmanovi?
Výběr bude jak ze Samuelsona, tak i z Holmana nebo Mankiwa. Pak bych se podíval na úryvky z knížek liberální tématiky, třeba od Paula Heyna. Definitivní program připravím v létě, až na to budu mít čas. Jistě se podívám i na sylaby na jiných školách. Důraz na otázky makroekonomie a veřejných financí bude přesahovat základní kurzy ekonomie, protože to je velmi významné pro chápání společenské reality současné nemocné Evropy.
Na IES vyučujete světové hospodářské dějiny. Uslyší o nich také něco studenti v Úvodu?
Samostatná témata tam nebudou. Pokusím se jen klíčové kategorie znázornit tak, jak se v ekonomii vzaly a jaký v ní hrají význam.
Vaši výuku prý mají výrazněji doplnit doktorandi IES. Co od této inovace můžeme očekávat?
Jde o to, že bych ve dvou či třech případech na studenty poslal doktorandy s propracovanými tématy mikroekonomie. V tuto chvíli ale není zcela jasné, zda tomu tak bude. V žádném případě to nebude sériová výuka deseti lidí, kde si každý řekne to svoje a nikdo nebude za nic zodpovídat.
doc. Ing. Karel Půlpán
Vystudoval politickou ekonomii na VŠE, titul CSc. i docenturu získal na UK. V současné době působí na IES, kde zastává funkce garanta bakalářského oboru a vedoucího katedry financí a kapitálových trhů. Přednáší zejména hospodářské dějiny. Jeho publikační seznam čítá několik desítek titulů, převážně k tématice hospodářských dějin a dějin myšlení.