Hlaváček končí v Úvodu do ekonomie

Celofakultně povinný Úvod do ekonomie bude mít od příštího akademického roku novou podobu. Po opakovaných stížnostech studentů na výklad profesora Jiřího Hlaváčka, rozhodl ředitel IES Michal Mejstřík o změně přednášejícího i způsobu výuky. Od října za Úvod ponese zodpovědnost Karel Půlpán. „Docent Půlpán nejlépe vyhovuje nematematicky orientovaným studentům. Jeho přednášky jsou dobře vnímány i studenty našeho institutu,“ říká šéf IES Mejstřík.

Studenti neekonomických institutů dlouhodobě poukazovali na fakt, že jsou přednášky prof. Hlaváčka orientované příliš exaktně a tudíž nesrozumitelné pro posluchače převážně humanitně zaměřených oborů. V sérii článků na tuto skutečnost loni na jaře upozornil také Sociál (Úvod do ekonomie? Humanističtěji!). Poté, co opětovnou nespokojenost studentů tlumočil v prosinci vedení fakulty ředitel IMS Jiří Vykoukal, vyzval děkan Víšek studenty k dialogu se sporným vyučujícím. „Já a vedení fakulty jsme však v tomto případě odmítli přijmout roli soudce,“ podotýká děkan.

Úvod do ekonomie nově povede doc. Karel Půlpán
foto: Soňa Kalauzová

Jiří Hlaváček, uznávaný odborník na mikroekonomii, na adresu svých kritiků uvedl: „Mým cílem bylo získat několik dušiček pro obor ekonomie a ty ostatní nezatěžovat neúnosnou mírou pro ně neoborovým předmětem. Ale zase jsem to nechtěl ‚dávat zadarmo‘, což se příčí mé představě o slušné vysoké škole.“

Odmítl nicméně, že od Úvodu odchází s pocitem trpkosti. „Ve změně vidím i pozitiva,“ říká. K údajné matematičnosti svého výkladu pan profesor uvedl, že chtěl zejména zachovat myšlenku prostupnosti oborů na FSV, což u přednášek k Úvodu do ekonomie neumožňovalo vypuštění matematiky.

Prof. Hlaváček bude i nadále přednášet Úvod do ekonomie pro neekonomy na Matematicko-fyzikální fakultě UK, který je podle ředitele IES Mejstříka tamními studenty vnímán velmi pozitivně. V jeho kompetenci zůstávají i Ekonomie I + II, jakési oborové úvody pro studenty 1. ročníku bakalářského studia na IES.

Nový vyučující slibuje, že grafů a vzorečků výrazně ubude. „Jde o to uvést studenta, který není ekonom, do světa myšlení ekonomů.“ Podle oslovených studentů IES patří Karel Půlpán mezi oblíbené pedagogy, řada z nich o něm hovoří jako o skvělém baviči. „Ty požadavky na Úvod jsou rozporuplné. Měl by to dělat nejvýznamnější ekonom, který je k dispozici, ale současně je vybaven schopností říct elementární věci na jednoduché úrovni. Nemyslím si, že jsem optimálním řešením, ale zbyl jsem jako jediné řešení,“ dodává Půlpán.

Otázka pojetí předmětů povinného základu (v Karolínce je jejich kód zakončen 998) poskytuje již tradičně náměty k diskuzím. Některé z nich slouží spíše k formálnímu seznámení se s oborem zábavnou formou (např. Úvod do sociologie), u jiných naopak příprava na závěrečnou zkoušku zabere poměrně dost času.

2 726 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (zatím žádné hodnocení)
Loading...

Související články:

Jeden komentář: “Hlaváček končí v Úvodu do ekonomie”

  1. webmaster napsal:

    [Komentáře přesunuté z původního webu Sociálu:]

    Datum: 12.04.2006 11:23:51
    Autor: - Jan Petrov, IES (@)
    Titulek:
    Změna Půlpán -> Hlaváček vysílá následující signál: Vyučující, který nenastaví laťku tam, kde ji chtějí mít studenti, skončí. Prošel jsem si materiály k přednáškám prof. Hlaváčka a více než o náročnosti Úvodu do ekonomie jsem se něco dozvěděl o L. Kovandovi a některých studentech IMS.

    Sama o sobě mi změna nepříjde podstatná. Prof. Hlaváček i doc. Půlpán učí každý jinak a připadá mi, že každý dobře. Podstatné je, že na výběr mezi nimi mají vliv mladě-konzervativní věty jako: „Jde o klasické odcizení se fundovaného vědátora nebohým studentíkům.“

    Praskly kry a hly se ledy, pryč jsou grafy, tu „duch vědy“.

    Datum: 10.08.2006 10:22:25
    Autor: - Filip Zikes ([email protected])
    Titulek:
    Cela diskuse o uvodu do ekonomie a souvisejici clanky o sporech mezi insituty mi pridada zbytecne emotivni a nekonkretni. Staci se totiz podivat, jak jsou jednotlive instituty vykonne a jakou maji vedeckou uroven ve svych oborech. Mezi objektivni kriteria pritom patri mnozstvi publikaci, jejich kvalita merena kvalitou casopisu, kde vychazi, a mnozstvi citaci, tj. jaky impact maji tyto publikace v danem oboru. Dale je potom nutne vzit v uvahu, jake jsou pozadavky na udeleni titulu PhD, docentur a profesur. Pouzijeme-li tato kriteria pro porovnani institutu v ramci fakulty, zjistime, ze uroven vsech krome IES je mizerna, produktivita prace a kvalita vedy slaba, pricemz tituly se udeluji za prace, ktere by na IES mozna neprosly ani jako diplomky. Takze, neni pravdou, ze se ekonomove v ramci fakulty citi nadrazene. Pouze kritizuji stav na ostatnich institutech a nelibi se jim, ze kvalita fakulty jako celku znacne trpi kvuli tomu, ze ostatni instituty za IES tragicky zaostavaji. A odmitaji slevit ze svych naroku na obtiznost vyucovanych predmetu jen kvuli tomu, ze studenti z ostatnich institutu jsou zvykli dostavat zkousky vice mene zadarmo. Nasi kolegove z IPS, IMS atd. by si meli uvedomit, ze akademicke prostedi je v dnesni dobe velmi kompetitivni a ze tlak na kvalitu skol bude dale rust. Misto aby urazene reagovali na opravnene pozadavky ekonomu, meli by konecne zacit neco delat.

    Datum: 10.08.2006 12:19:06
    Autor: - x (@)
    Titulek:
    No tak, kdyz se kolegove z IES vesele cituji navzajem, to to nabiha. Jinak neni zadny vztah mezi kvalitou vyuky a tim kolik mas clanku v impaktovem casopise. Nekteri vykuzuji v tomto kriteriu vyborne vysledky, ale maji na druhou stranu nulove vysvetlovaci schopnosti a kvalita vyuky je mizerna.

    Datum: 10.08.2006 13:52:28
    Autor: - dr (@)
    Titulek: Re:
    Dovolim si nesuhlasit. Kvalita vyuky je premenna, ktora sa meria obtiazne a jej najlepsou proxy je prave publikacna cinnost. V tejto veci vladne vseobecny konsensus v celom civilizovanom akademickom svete. Fakt, ze v nasom regione sa s tym niektori nasi kolegovia odmietaju zmierit na tom nic nemeni.

    Datum: 10.08.2006 18:25:55
    Autor: - (@)
    Titulek: Re: Re:
    Ja si take dovolim nesouhlasit. Znam profesora na CVUT, ktery je absolutni spicka ve svem oboru (dle poctu a vlivu vedeckych publikaci v mezinarodnich databazich). Jeho prednasky jsou ale utpeni pro vsechny. V podstate promita svoje skripta a jen to nahlas cte. Latka ve skriptech je podana tak spatne, ze se na tom schoduji i kolegove z katedry, coz je ojedinely jev. Na druhou stranu tam uci mladi asistenti, jejichz vedecke uspechy jsou zatim male, ale poslucharny maji plne.

    Datum: 10.08.2006 15:14:26
    Autor: - Martin Benda (@)
    Titulek: hodnoceni skol
    Velkou pomoci v teto diskusi by byla srovnavaci studie ceskych, pripadne evropskych vysokych skol. Narodni a unijni pruzkum urovne vysokoskolske vyuky se v kontextu zminovane kompetitivnosti ukazuje jako cim dal tim nutnejsi. Bylo by fajn, kdyby se nejaka schopna instituce, napriklad Sociologicky ustav ci nektere medium, do takoveho projektu pustilo…

    Co by z takoveho pruzkumu vyslo, je otazkou. Pravdepodobne neni sporu o tom, ze IES by dopadla nejlepe. To jednoduse proto, ze tento obor ma dlouhou tradici, ktera do urcite miry nebyla prerusena minulym rezimem. Zatimco politicky mnohem nebezpecnejsi obory, jako treba sama politologie, se u nas budovala temer nanovo (i kdyz jiste, par byvalych komunistickych akademiku se u nas take najde). Je tedy vcelku logicke, ze tyto humanitni obory maji pred sebou jeste velky kus prace.