Studuji na IES, kdo je víc?
Elita. Slovo, které nesnáším. Důvodem není, že bych neměl rád lidi, kteří v něčem vynikají. Důvodem je, že toto slovo většinou používají lidé, kteří by rádi vynikali, avšak nedaří se jim to. Myslí si, že jeho používáním se něco změní, domnívají se, že označujíc se za elitu, stanou se jí.
V životě by mne nenapadlo psát o tomto tématu. V životě by mne totiž nenapadlo, vzhledem k mé lenosti, psát jakýkoli nehonorovaný článek. Ale přesto jsem se k tomu odhodlal. Podnětem mi bylo neustálé označování naší školy za elitní. Nechci a nebudu však v tomto článku hodnotit, zda naše škola je, či není elitní, to ať rozhodne pracovní trh. Navíc, jak každý ví, všichni chodíme na „elitní“ školu. Nebo už vám snad někdo řekl, že chodí na nejhorší školu ve střední Evropě? Pochybuji.
Hned prvního dne mého studia na IES nám bylo vyučujícími řečeno, že jsme pomalu ta nejlepší ekonomická škola na východ od londýnské LSE. Jako vtip je to jistě dobré. Studenty to potěší a kantoři informacemi tohoto typu mohou lehce získat větší autoritu (minimálně do té doby, než řeknou další větu…), neboť jsou přece docenty či profesory elitního institutu nejstarší středoevropské univerzity.
Problémem však je, že na IES to jedním skromným připomenutím elitnosti nekončí. Na mnoha přednáškách jsme slyšeli, že jsme to my, výkvět českých gymnázií, kdo zanedlouho povede český národ. Že jsme to my, kdo se za několik málo semestrů rozjede studovat na zahraniční, taktéž elitní univerzity a všude bude všechny omračovat svojí ekonomickou erudicí a matematickými schopnostmi.
Tato hysterie elitnosti se rychle přenesla na mnohé studenty, kteří jí velmi záhy podlehli a opravdu si začali myslet, že jsou elitou. Mnoho z nich jí jistě bylo a podle mnohých stále je. Podle mě však člověk, který při každé možné příležitosti zdůrazňuje svoji nadřazenost, nadřazeným není. Zpátky však k těmto studentům – jakákoliv jejich debata o vysoké škole končila konstatováním o podprůměrnosti VŠE a nadřazenosti našeho institutu. To bylo první týden.
Zanedlouho jim naše prvenství na českém ekonomickém nebi bylo málo a přišli s nápadem, že nejsme jen ekonomičtí polobohové, nýbrž i matematičtí. S blížícím se prvním zkouškovým obdobím, kdy si většina z nás začala uvědomovat obtížnost zkoušky z matematiky, se objevovala srovnání s Matfyzem. Důvodem pravděpodobně bylo, že přiznání si, že je naše matematika lehčí než ta na Matfyzu, a že ji přesto dvě třetiny z nás nesložily, by znamenalo, že asi nejsme takoví géniové, za které se považujeme. A to jistě nemůže být pravda.
Radši se ani nezmiňuji o, u nás na bakalářském stupni vyučované, mikro a makroekonomii, která se údajně na VŠE učí až v posledních ročnících inženýrského programu, či až v programu doktorském (nebo se její znalost možná vyžaduje dokonce až u habilitačního řízení?). Tato skutečnost je považována za další důkaz naší geniality. Jako by nikoho ani nenapadlo, že studijní programy mohou být (a jsou) konstruovány zcela odlišně, a že fakt, že někdo z něčeho skládá zkoušku o dva roky dříve, ještě neznamená, že tomu lépe rozumí.
Co chci tímto článkem říci? Neopakujme si stále, jaká jsme elita – stačí si totiž přečíst jakýkoliv článek v Sociálu o IES a člověk má dojem, že studuje na Harvadu. Tento dojem je však možné získat také z rozhovoru s většinou studentů či návštěvou blogů některých z nich (že je do určité míry falešný, zjistí člověk návštěvou mnoha přednášek či skládáním zkoušek z nich).
Nemysleme si, že nafoukanými řečmi se staneme něčím, čím nejsme. Kdybychom opravdovou elitou byli, nemuseli bychom tuto informaci neustále zdůrazňovat. Tím jsme akorát všem pro smích.
Petr Kratochvíl
Autor studuje na IES
krato.p [zavináč] centrum.cz
A kdo kde vede ty nafoukané řeči? Možná pár studentů, které to za chvíli přejde (asi jsem chvíli byl jedním z nich). Faktem zůstává, že IES je na české poměry elitní instituce (jakkoli se nemůže srovnávat s LSE, CERGE, ani MFF UK) a že studovat tu školu má smysl (což si uvědomíte, když sedíte na VŠE na hloupé přednášce o managementu nebo marketingu, kterou vede hlupák). Zajímavá informace je, že prestižní konzultantské společnosti zaměstnávají přibližně stejně absolventů IES jako VŠE, přičemž velikost obou škol je nesrovnatelná. Tím vůbec nechci říct, že kdokoli z IES je skvělý a kdokoli z VŠE mizerný.
Každopádně trochu sebedůvěry k budování nadstandardní české instituce patří. Jasně, pokud by se učitelé a studenti mile usmívali a špitali „no víte, já nevím, jestli IES je nějak dobrá škola“, nepochybně by působili příjemněji — a Váš post nezískal tolik hvězdiček.
Prosím o trochu tolerance. Někteří studenti IES jsou možná k nesnesení, ale třeba to nejsou Ti skutečně dobří a skoro jistě se časem změní.
P.S.: Souhlasím, že některé (ale zdaleka ne všechny) kursy na IES jsou dávačka.
P.P.S.: Matematika na IES je prý na přibližně stejné úrovni jako matematika pro informatiky na MFF, která je jednodušší než matematika pro fyziky a podstatně jednodušší než matematika pro matematiky. Ale jestli je to pravda pravdoucí, nevím.
to Jan Petrov:
Na jaké přednášce z marketingu nebo managementu jsi na VŠE seděl? A který hlupák to prosím tě vedl?
to byla určite nejaka predbaska z CEMS programu …
Jednalo se o přednášky v prvním ročníku, součást „trojboje“. Výhodou IES je, že Vás tam nikdo nezkouší ze žvástů typu „tři es“, „čtyři pé“ apod. Jmenovat vyučujícího bych mohl, ale nechci — tohle už není „moje válka“; také zde nechci vést další polemiky. Nevylučuji, že se věci na VŠEM od té doby posunuly a že v rámci CEMS programu jsou přednášky lepší. Také netvrdím, že se na VŠE nevyskytují kvalitní vyučující a kursy.
Mám trochu pocit, že většina studentů IES nedokáže pochopit, že IES a VŠE jsou svým zaměřením zcela odlišné školy. Z toho pak plynou naprosto nevhodná srovnání.
Výše zmiňovaný brainwash, který se na IES hojně uplatňuje, již začíná být notoricky známý fakt. Je však smutné, že studenti tohoto (podle nich) prestižního ústavu, neustále reprodukují polopravdy a lži, kterými je vedení institutu krmí. Bohužel často bez nadhledu, vlastního názoru a s žalostným nedostatkem informací. Výsledkem je, že kolegové z IES nezřídka působí velmi směšně, zvláště při narážkách na VŠE, kolem které někteří z nich tak maximálně jeli tramvají.
Bývalý student IES (zklamaný subjektivně nepoužitelným zaměřením institutu) a současný student VŠE (stále nadšen z možností, které nabízí).
Bohuzel na VŠE nikdy nebyla pridelena mailova adresa, ktera by odpovidala jmenu Jan Petrov. Bud pises pod nickem nebo jsi sel tak maximalne okolo budovy VŠE. Cems bude urcite dobry viz http://www.vse.cz/media/TZ_CEMS_19-09-07.pdf
Nějaký Jan Petrov na VŠE skutečně studoval. Zda je to stejný člověk nebo ne, to už je jiná otázka. Třeba to bude stejný Jan Petrov, který napsal tento příspěvek do diskuze na ilistu: http://www.ilist.cz/clanky/na-vse-se-studenti-neflakaji#diskuze-2556
Jinak před několika dny vyšlo nové číslo časopisu Economix, ve kterém se porovnávali platy absolventů některých vysokých škol, včetně VŠE a UK (strana 3). Časopis Economix je zdarma a celé číslo je veřejně přístupné jako PDF na stránkách http://www.economix.cz
( přímo PDF: http://www.economix.cz/magazin/2007/2007-5.pdf )
Zajímavý článek a z velké části i pravdivý. Toto píšu po rozhovoru s docentem Půlpánem asi největší prosazovatelem elitnosti na IES. Ten skoro smutně konstatoval že „i když jsme daleko obtížnější -tj. kvalitnější- škola než NAPŘÍKLAD VŠE (stejeně tak Bankovní institut) tak do letošního prváku nastoupilo 118 studentů (zatím, ještě to prořídne před zkouskovým obdobím), tj. že naše elitnost je pěkná, ale pro lidi neatraktivní. Což je pro udžení školy a úrovně její výuky velkým problémem“.
Proč se u nás mořit s matematikou, která je obtížná stejně jako na MFF ?(i když MFF jde více do hloubky, tak zase má už v prvním semestru 4 různé matematiky dotované přes 10 hodin týdně, které vám látku pomohou pochopit u nás jsou to dvě trapné přednášky a jedno cvičení (které alespoň pro mne byla naprostá ztráta času)). Jinak sylabus prvního předmětu na IES z matematiky se kryje s probíranou látkou z matematické analýzy na MFF. Jen občas u zkoušek jsou na nás hodnější, toť vše.
Jedinou výhodu spatřuji v dobré spolupráci IES se zahraničními univerzitami a tudíž relativně snadnou možností studovat v zahraničí a to třeba i na některých z nejprestižnejších škol. Co jsem slyšel od studentů VŠE tak ne že by tam to bylo nemožné, jen díky ohromnému počtu zájemců, velmi obtížné. Ovšem tato výhoda je pro mě zásadní a v tom elitnost IES zcela podporuji.
Návíc málokdo s propagátorů elitnosti IES nad VŠE se nezmíní s jakou z fakult VŠE ji srovnává (s informatiky se srovnávat nedá, mezinárodní obchod ma výbornou pověst u nás i ve světě. Nu a podinku- a národohospodářská? mám pocit že tyto fakulty se ani nesnaží býti elitní.)
Ja sám mám o IES lepší než velmi dobré mínění, ale nezapomeňme je to jen vysoká škola, sice poskytne kvalitní (a těžkou) položku do CV, ale jen položku.
Student IES, MFF (ukončený po 2. ročníku obor matematika)a student of UWE (University od West England)
Petře, procházel jsem takhle ak. r. 2000/2001 kolem budovy VŠE a dal si 55 kreditů a 5 nebo 6 souborných zkoušek. Pak jsem tu školu raději přenechal Petrům a šel jinam.
Tondo, ten post jsem skutečně psal já. Dnes bych ho napsal možná uhlazeněji, ale v podstatě si stále myslím totéž.
Milane, můj odhad: diplomacie fajn, mezinárodní obchod ?, inženýrství práva jistě na nic. Vše dobré za hranicemi.
„Jedinou“ výhodou IES je možnost udělat dobře bakaláře, dostat velmi, velmi dobré základy a odjet studovat economics do zahraničí.
Vážení pánové,
náhodou a poprvé v životě jsem se dostala na tyto stránky. Článek Petra se mi moc líbil. Neznám poměry na jednotlivých školách a proto nemohu posoudit jejich úrověň.
Jsem absolvent VŠE z roku 1983. V roce 1990 jsem se zaměstnala u české pobočky zahraniční firmy, protože jsem mluvila dobře anglicky a německy, což jsem se naučila v jazykové škole v Praze. Mnoho let jsem pracovala v americké poradenské firmě, kde jsem měla tu možnost pracovat s absolventy ekonomických škol a po těch letech jsem přišla na to, že není až tak důležité jakou školu vystudujete, ale je důležité jak se chováte a co máte v hlavě.
Nestačí být dobrý odborník ve svém oboru, důležité také je chovat se slušně ke klientovi. Nevytahovat se na něj, nedělat z něj „blbce“ jenom proto, že se špatně zeptal. Zažila jsem mnoho nadutých absolventů, jejichž chování u klienta i ve firmě bylo trapné a neakceptovatelné. Bohužel škola, která dělá ze svých studentů „nadlidi“, takové absolventy vyrábí. Na druhou stranu heslo „neuč se, život tě naučí“ je také pravdivé.
Nestudovala jsem žádnou ze současných škol a přesto se domnívám, že jsem velice úspěšná. Čím déle provozuji poradenství, tím slušnější jsem ke svému okolí a vážím si svých klientů.
Takže závěrem bych chtěla dodat, že život to nakonec všechno srovná. A bude jedno, zdali je někdo absolvent IES nebo VŠE. Upřímně vám přeji ať se vám vše daří a děkuji vám za to, že vaše diskuse je slušná. Jsem ráda, že jsem si jí mohla přečíst.
Jarmila
PS. Americký způsob výchovy k tomu, že je vše „great“ a všechno zvládneme, protože jsme nejlepší, je dobrý. Ale češi si to asi špatně vysvětlují. To neznamená být nadřazený, to znamemená být zdravě sebevědomý. Mám mnoho přátel v USA, kteří jsou absolventy prestižních škol a jsou úspěšní (advokát, režisér, internetový expert). A všichni jsou skromní a jsou moc fajn. Tak GOOD LUCK do života.
Jarmilo, ve všem s Vámi souhlasím, krom implicitního tvrzení, že IES dělá ze svých studentů naduté „nadlidi“ — dokonce takové, kteří ponižují klienty. Převážná většina z mých spolužáků (zvláště těch v magisterském programu) byli chytří, slušní, úspěšní a skromní lidé.
Slušné kvantitativní vzdělání (jaké poskytují podle mého názoru na IES) Vám naopak zřetelně ukáže, kde leží Vaše limity. Jasně uvidíte, co vše nedokážete, nevymyslíte, nespočítáte — přestože jiní lidé ano. Nemáte se nač vymluvit; narozdíl od některých měkkých disciplín to neokecáte.
Omlouvám za svou odpověď z 23. 11. 2007 na Petrovu sarkastickou větu „nebo jsi sel tak maximalne okolo budovy VŠE“, připadala-li Vám sarkastická.
Proč mi stojí za to hájit IES: zatímco na VŠE nebo PF UK se mi některé kurzy zdály velice hloupé (makro, management, marketing), výuka na IES mi taková snad nikdy nepřipadala. Jinde na mě převážně chtěli, abych si věci pamatoval; na IES vyžadovali, abych je pochopil.
Rozhodně však netvrdím, že studenti VŠE jsou hlupáci — a ani nevím, že by to tvrdili mí spolužáci z IES. Někdy si říkám, zda jsem neměl VŠE rychle dostudovat a vrhnout se do praxe. Třeba je nad všechny školy.
Good Luck
Tohle je taky pitomej článek: http://blog.miliweb.net/zivot/74-prvni-rok-na-vs-prvni-semestr-na-ies-fsv-uk.htm
Ale reakce na něj jsou díky bohu docela objektivní.
To srovnání je docela kravina, nic proti, ale je. VŠE je náročná škola, např. obor ekonomie jsem tam studovala 8 semestrů a málem jsem se z toho posrala, většina spolužáků nedokončila, úmrtnost dle statistik MŠMT byla skoro 65 %, přičemž jen 7 % absolventů stihlo vystudovat Bc. do šesti semestrů. Na VŠE jsou náročné obory, např. ekonomie na NF, statistické a ekonometrické obory na FISu, finance na FFU, ale taky obory v rámci VŠE relativně lehké, např. cestovní ruch na FMV. Zevšeobecnovat je tedy naprostý (a do nebe volající) nesmysl. A učení se pár dní? Radši no comment, na těžší zkoušky jsem se učila 14 a více dní. Na jednu dokonce 3 týdny, přičemž díky průběžným testům, seminárkám, případovkám, prezentacím, mini testům, bodům za aktivitu atd. jsem se to byla většinou nucena učit už i průběžně. Zkouškové obodbí je tedy dlouhé a náročné i na VŠE. A jesti to někdo neví, tak na VŠE se pořádají též seznamovací kurzy prváků, takže o nějaký anonymitě určitě nemůže bejt řeč. A velkým mínusem Karlovky obecně je zkostnatělej informační systém a šílenej zápis předmětů…, tady VŠE vede na plný čáře. Ještě k tý úrovni matematiky: Na NF přišel v roce 2008 matfyz, neúspěšnost kurzu byla několik semestrů 65-70 %. Zjednodušení přišlo až v roce 2012, kdy neúspěšnost klesla asi 0 20 % lehce pod polovinu, jelikož se diverzifikovalo riziko-v testech bylo nově více příkladů + přibyly užitečné přednášky a matematické praktikum.
Tak to jsem to teda čekal horší. Ekonomie 1 na IES úspěšnost skoro k 90 %? To na VŠE teda na 1. + 4. + 5. fakultě měla Ekonomie 1 (když jsem tam studoval-jsem ročník 2006-2010 FFU) úspěšnost některé semestry i jen 35-40 %. V průměru ji tedy nedávala více jak polovina lidí. Je pravda, že na FMV, FM a FPH měli teda Ekonomii 1 jinou, tam byla úspěšnost asi 75-85 %, ale stejně…, tohle mě tedy dost překvapilo. Věděl jsem, že na IES je těžká hlavně matika, ale že je tam eko taková dávačka? Imho, nedávno jsem se bavil se známým, dělal dva mastry, jednoho na NF, obor ekonomická analýza, druhýho na IES. Říkal mi, že na IES bylo těžší mikro, na NF VŠE zase makro. Jinak obtížnostně srovnatelné. Takže je asi především zapotřebí uvědomit si fakt, že na VŠE je mnoho oborů nestejné náročnosti, ostatně stejně jako např. na VŠCHT či ČVUT (třeba takovej MUVS na ČVUT je megadávačka). A tedy srovnávat jeden obor (ekonomie) na IES s celou VŠE je docela slušně krátkozraké. VŠE opravdu není monolit, kolego.
Btw. na VŠE bc. obor ekonomie, několik povinných předmětů vyučováno také v aj. To srovnaní je naprostá blbost. A úspěšnost 86,3% na ekonomii? + 3 pokusy k tomu? No comment. A zápis rozvrhů zas takovej mazec není, většinou stejne nakonec dostanete co chcete a kdy chcete, kromě pár nabitejch kurzů i když je váš průměr podprůměrnej.
Po tom srovnání jsem to zabalil Smajlík 😀 Autor je evidentně trochu (hodně) mimo. Myslím, že mohu soudit, protože na rozdíl od autora studuji VŠE i IES. Zcela jednoznačně mohu říci, že VŠE mi nabídla více…
No už tu píšu zbytečně, vše tu bylo řečeno, ale musí to bejt zajímavej pocit napsat 1403 slov a zjistit, že je to úplnej zvratek Smajlík 😀 Já studuju VŠE tři roky a na IES mam 6 bývalých spolužáků a stejně bych si nedovolil napsat srovnání těchto dvou škol.. (a ty to píšeš v prváku Smajlík :D)Jediné co bych si dovolil říct je to, že na IES se brutálně hrotí matika a to (to už je jen názor, ne fakt) trošku na úkor jinejch předmětů… Myslim si, že pokud studuješ ekonomii, opravdu nepotřebuješ umět udělat důkaz na každou matematickou operaci, prostě to tak je. Pokud by na obou školách byl jeden pokus, řekl bych že můj obor (NF Ekonomie) je lehčí, ale vzhledem k tomu že my máme jede pokus a IES tři, tak je to, dle mého názoru, srovnatelné. Každá škola má svoje, řiká se, že VŠE je praktičtější a myslím si, že je to pravda. Každýmu stejně vyhovuje něco jiného… A co se týká kontaktu mezi studenty, tak to záleží vždy na každym z nás, ne na škole.
Frajer srovnává dvě školy a přitom chodí jen na jednu z nich Smajlík 😀
NEÚSPĚŠNOST EKA na VŠE (5EN100=NÁRODO, 5EN101=FINANCE): : ZS 2008/09: 5EN100-38 %, 5EN101-44 %, LS 2008/09: 5EN100-59 %, 5EN101-63 %, ZS 2009/2010: 5EN100-51 %, 5EN101-49 %, LS 209/2010: 5EN100-59 %, 5EN101-58 %, ZS 2010/2011: 5EN100-38 %, 5EN101-50 %, LS 2010-2011: 5EN100 66 %, EN101 63 %, ZS 2011/2012: 5EN100-41 %, 5EN101-50 %, LS 2011-2012: 5EN100-58 %, 5EN101-53%, ZS 2012/2013: 5EN100-48 %, 5EN101-49 %, LS 2012/2013: 5EN100-49 %, 5EN101-46 %. Neúspěšnost eka je dlouhý léta podobná (což je fascinující), ale je tam jeden významnej trend, v letech 2008-2010 se na neúspěšnosti podílelo hodnocení nevyhověl (4) v mnohem větší míře než dnes (2011-2013), dnes je jednou tolik omluv co před lety, za tím vidím rozvoj facebooku a sdílení informací s nižšími ročníky ve specializovaných skupinách. Ještě bych sem mohl hodit matiku, ale už se mi nechce, ta měla v letech 2008-2010 na národo skoro 70% neúspěšnost, přičemž jen 10 % tvořily omluvy, ted je neúspěšnost matiky někde okolo 50 % (z toho asi 10-15 %) omluvy.
Imho, to je tak, když se jeden obor na IES srovnává s celou VŠE, kde je 5 fakult (v Praze) a 1 v JH, tedy velká spousta oborů (které se značně liší náročností).
Třeba na NF je kurz ekonomie 1, od roku 2014 má být základní kurz mikra a makra, tedy rozdvojená ekonomie 1, jelikož časová náročnost tohoto kurzu byla opravdu velká, což dokládá i vyjádření přednášejícího: http://www.ilist.cz/clanky/s-ekonomii-by-meli-studenti-zacit-hned-v-prvnim-semestru
K tomu na NF na bakaláři následuje i kurz středně pokročilého mikra a makra, na navazujícím stupni NF na oboru ekonomická analýzy je pak i pokročilé mikro a makro 2 a velmi pokročilé mikro a makro 3. Takže pokud chce nějaká trubka srovnávat jeden obor na IES s cca třemi desítkami oborů na VŠE, tak je totálně mimo mísu. Obor ekonomie na IES se může srovnávat jen s ekonomií na NF, na navazujícím s ekonomickou analýzou. Jinak celková úroven navaujícího magister. stupně na IES je údajně dosti slabá, můj spolužák z NF tam odešel na magistra a přidanou hodnotu to podle něj příliš nemělo, naopak na NF se na bakaláři mezi 4. a 6. semestrem naučil (podle svých slov) opravdu mnoho díky kurzům jako aplikovaný kvantitativní metody etc.
Jinak k nejtěžším oborům na VŠE patřej finance na FFU, ekonomie/ekonomická analýza na NF a statisticko-matematický obory na FISU. Tedy srovnávat ekonomii na IES s cestovním ruchem na FMV, to by bylo dost funny. (FMV je nejlehčí fakulta a cestovní ruch nejlehčí obor, alespon dle anket absolventů fakult VŠE, statistik úmrtnosti MŠMT a průměrů studentů, tedy i počtu červených diplomů). Abych byl konkrétní, tak na FMV má průměr do 1,8 v současnosti asi třetina studentů, na NF má 1,8 jeden nejlepší student, pak je mezara a prvních deset % nejlepších začíná až od průměru 1,9. Průměrný průměr byl na NF VŠE před třemi lety 2,7, mediánový průměr (prostřední student) měl průměr 2,5.
Ted už matika na NF není tak strašná, ale dávačka to teda určitě taky není-je to jedno ze sít.
http://www.ilist.cz/clanky/pokud-student-vidi-matematiku-az-tyden-pred-zkouskou-nema-sanci