Souborné zkoušky na IMS – čeká nás „síto“?
Mikuláš přinesl druhákům z IMS nadílku v podobě vyhlášky, která ukončila spekulace o podobě souborných zkoušek z třísemestrálních předmětů Přehled moderních světových dějin (PMSD) a Dvě století střední Evropy (DSSE). Ve tvářích teritorialistů se zračí obavy.
Zkoušky se budou v mnohém lišit od těch loňských, které byly prvním „souborným“ pokusem. Loni písemnou zkoušku z DSSE představovala pouze esej, zatímco k PMSD se vedle eseje psal i test ve formě multiple choice.
Letošní zkoušky z obou předmětů budou v podstatě dvojčata. Ke každému jsou vypsány čtyři termíny, na každý z nich je nutné zapsat se prostřednictvím Tajemníka. První dva termíny jsou řádné a proběhnou písemnou formou. Třetí termín je ústní a slouží jako opravný (pro ty, kteří neuspějí u písemné zkoušky) a zároveň jako řádný (pro ty, kterým se nechce psát a raději mluví). Čtvrtý termín je rovněž ústní a tentokrát již pouze opravný.
Písemná zkouška se bude skládat z testu a písemné práce. První na řadu přijde test. Druhák Ondra k tomu říká: „Systém byl nastaven tak, že nutí studenty učit se data nazpaměť.“ Kdo získá alespoň polovinu možných bodů, bude se moci pustit do písemné práce o délce tří normostran. Je otázkou, jak rychle se pedagogům podaří testy opravit, ale trvání zkoušky se měří na „čistý čas.“
Po skončení zkoušky se k získanému počtu bodů (test+práce = max. 90 bodů) připočte ještě případný „bonus“ ze semináře a výsledná cifra rozhodne o známce. Alespoň na trojku je třeba získat více než dvě třetiny bodů.
Ústní zkouška bude půlhodinová a student si bude muset před komisí poradit se třemi vylosovanými otázkami. Za každou může získat max. 30 bodů, počet bodů potřebných k získání určité známky je stejný jako u zkoušky písemné. Čeho se studenti nejvíc obávají? „Nevyváženosti komisí a také toho, že si třeba nebudu moct vybrat termín, protože zápisy jsou omezené,“ říká za všechny Ondra.
Jaký bude rozdíl mezi písemnou a ústní zkouškou, pokud jde o náročnost? Záleží na preferencích každého studenta. U obou forem zkoušky bude třeba jasně formulovat myšlenky a podpořit je faktografií, což někomu lépe jde písemně a někomu zase ústně. Pravdou ale také je, že u mnoha studentů vzbudil obavy ukázkový test v čele s dotazem na polohu města Reichenbach. Odpověď totiž neznají ani mnozí pedagogové.