Sociology čeká dynamický půlrok
Bakalářské studium brát spíš jako nutnost, ale nerezignovat na kvalitu, seškrtat frontální výuku a podpořit společný výzkum studentů a učitelů. Zavést jednoznačná transparentní pravidla pro studium i kariéru. Nový ředitel Institutu sociologických studií Martin Hájek má jasnou představu, co chce ve výuce změnit.
Nejmladší ze současných ředitelů na FSV dění na sociologii pořádně rozhýbal. Hned v prvních dnech po nástupu do funkce jmenoval nové vedení. Následovaly žádoucí změny na webu: přibylo oddělení pro vědu a sekce „Úřední dokumenty“, kde jsou k dispozici mimo jiné i zápisy z porad. Hájek ale připravuje zásadnější reformy. .
Jedním z jeho cílů je efektivně vyřešit problémy magisterského studia. Konkrétní návrhy by měli vypracovat garanti jednotlivých programů. „Musí navrhnout takové změny, aby jejich programy byly ufinancovatelé,“ tvrdí Hájek. Přiznává, že tak dojde ke škrtům ve frontální výuce, tedy klasických přednáškách.
Bakaláře přetrpět, na magistra se těšit
Změny by ale rozhodně neměly vést ke snižování kvality výuky. „Nesmíte to brát mechanicky. Nejde jen o počet hodin,“ říká Hájek. Změnila by se pouze forma výuky. Magisterskému studiu by měl dominovat především společný výzkum studentů a vyučujících. Ten by mohl mít charakter jednotlivých projektů dotovaných grantem. „Myslím, že by to studenty a učitele sblížilo. Měli by také větší zájem na kvalitním provedení,“ vysvětluje Hájek.
Na magisterských programech hodlá Hájek stavět. Podle něj by si studenti „měli bakaláře přetrpět a na magistra se těšit.“ Už od nižších ročníků by měli být vtahováni do výzkumných záměrů institutu a v navazujícím programu je realizovat. Ředitel ubezpečuje: „Důraz na magistra neznamená, že se bakalář bude učit špatně.“
Změny přijdou okamžitě
Dalším podstatným krokem ve funkci je nesporně vyjasnění vnitřních předpisů. „Je nutné zavést jednoduchá transparentní pravidla, která budou jasně stanovovat množství výuky či výzkumu nebo způsob hodnocení,“ říká Hájek. „Cílem je umožnit strategické rozhodování. Student i vyučující musí vědět, na čem je.“ Jeho pravidla by například jasně stanovovat kritéria kariérního růstu. S jejich podobou seznámil své kolegy i studenty na veřejném Plénu ISS.
Podle Hájkových slov záleží nyní hlavně na tom, jakou získají jeho představy podporu u zbylých členů vedení. Šance jim rozhodně dává. „Z ohlasů vím, že kolegové moje návrhy hodnotili celkem kladně,“ říká Hájek. Pokud by jeho plány prošly, začne se na jejich realizaci pracovat okamžitě.
Foto: Ondřej Blažek