Na podzimní škole ISS se dostali až k erotice

Trend nejrůznějších „škol“ v podobě workshopů se zajímavými tématy se dostal i na Institut sociologických studií. Na konci září zde probíhala ve spolupráci s Lidovými novinami jedna taková, kde se sociologové učili, jak psát odborně a přitom srozumitelně pro média. Studentům v ní radili jak sociologové z katedry sociologie, tak novináři z Lidových novin. Na otázky o průběhu akce samotné odpovídal Jan Maršálek, koordinátor celého projektu.

Jak vznikl nápad organizovat podzimní školu ISS v této podobě?
Nápad zorganizovat podzimní školu, která by stala na společně práci sociologu a novinářů, jsme rozvíjeli na jaře a v létě. Několikrát jsem se sešel se zástupci LN, totiž s Petrem Kamberským a s Tomášem Němečkem, s ředitelem ISS Martinem Hajkem i s některými vyučujícími ISS. Podzimní školu podepsal ISS spolu s LN, obě strany se také na koncepci školy opravdu podílely.

Vyskytly se nějaké problémy se sháněním pedagogů na tuto akci?
Vůbec žádné, všichni přijali nápad vstřícně. Řekl bych, že se katedra sociologie už dlouho takto nezmobilizovala.

Jak podzimní škola probíhala?
Úkolem bylo napsat odborně fundovaný komentář nebo esej na téma spojené s aktuálním děním. Účastníkům školy jsme předem nabídli tematické okruhy, ze kterých si první den tři vybrali. Takto jsme utvořili tri pracovní skupiny, v rámci těchto skupin vázaných na nějaké široké zadání si pak každý formuloval vlastní problematiku zamyšleného textu. Pote jsme se víceméně na střídačku setkávali s redaktory LN a se sociology z ISS, většinou po skupinách. Zřídili jsme tzv. „tutory“, kteří sledovali vývoj jednotlivých textů. Pracovalo se ale i mimo organizovaný program. Myslím, že většina z nás pracovala ještě po večerech a po nocích. Což ovsem platí i pro redaktory LN a naše sociology, kteří byli ochotni naše texty cist vlastně v jakoukoli dobu. Přes noc nám výsledné texty přečetli a ohodnotili také další vyučující z katedry sociologie, kteří neměli roli „tutorů“. Pracovně to celé bylo dosti intenzivní, a to pro všechny.

Jaká byla témata, která se objevovala v rámci podzimní školy?
Tematické okruhy jsme si zadali velkoryse, heslovitě řečeno šlo o „vzdělávání“, „expertní vedení“ a „princip odpovědnosti“. Jejich rozpracováním jsme se ale dostali třeba k problematickému zákonu o sociální péci, k nápadu Prahy nabízet bezdomovcům dobrovolné vyhnanství, k problematice pokusů na zvířatech, soukromí na internetu, k erotickým povídkám psaným dospívajícími dívkami nebo také k pravě zřizované Národní rozpočtové radě.

Jaké jsou reakce na školu ze strany účastníků?
Zdálo se mi, že pozitivní. Pro mnoho z nás bylo hlavně setkání s redaktory LN ohromně zajímavé. Téměř všichni účastnici školy jsou doktorandi, kolikrát vedle studia pracují a v každém případě máme práce všichni dost. Pokud ale měli pocit, ze jim ten týden „prázdnin“ stál za to, myslím, ze je to úspěch.

Plánujete další ročníky?
Nemohu mluvit za ISS, vůle pokračovat v podobných podnicích tu ale jednoznačně je.

Kateřina Kňapová

683 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (zatím žádné hodnocení)
Loading...

Související články:

Komentáře nejsou povoleny.