Všekazné mnohoobročnictví

KončelíkHlavním tématem současného děkana byla vědecká výkonnost naší instituce – a za to mu patří laudatio; vědecký výkon UK FSV v posledních letech zásadně vzrostl. Systém konečně nutí pedagogy psát, a to je dobrá zpráva – pokud to dělají především proto, aby studenty lépe a kvalifikovaněji vzdělávali. Zatímco např. u akademie věd má totiž přednost vědecká činnost před pedagogickou, u univerzitních pracovišť je to naopak. Naše fakulta svou pedagogickou funkci v uplynulých letech zanedbávala. Koneckonců, oč více pedagog píše, o to méně se stará o studenty.

Co s tím? Pro nápravu rozhodně není nutné omezit vědecké snažení. Někteří pedagogové mají totiž velké rezervy: jsou zaměstnaní na další „plné úvazky“ i mimo fakultu. Často i v soukromých firmách. V nejčernějším výhledu své dvě „fakultní“ hodiny denně „efektivně“ investují do psaní, které vykáží na všech pracovištích. Tím si zaslouží peníze z výzkumného záměru. A výuka? Na přednášce se většinou zastaví (to lze snadno kontrolovat), ale jinak rozdají na první termín samé jedničky (takže neztratí čas zkoušením a žádný student si nebude stěžovat), schválí všechny seminární práce (aby je nemuseli číst) a především nebudou chodit na konzultační hodiny, studentům odpovídat na e-maily a telefony, a proto mj. nebudou muset vést žádné diplomky.

Shrnu-li: Na nového děkana čekají tři úkony, bez kterých nic zásadního nezmění:

1) Dokončit reformu vnitrofakultního financování vědeckého výkonu podle kritérií kultivovaných radou vlády. A to individualizovaně a transparentně – prostředky z fakultního výzkumného záměru ať dostane konkrétní pedagog za konkrétní text.

2) Připravit a provést změnu financování pedagogického výkonu podle téhož principu: vykonný pedagog nechť je oceněn. Zatím je to tak, že kdo se baví studenty, je trestán větším objemem neodměňované práce.

3) Naplnění prvních dvou kroků zrodí potenciál kroku třetího. Spokojení a zaplacení pedagogové se snad budou méně bránit zásadnímu řezu do souběhu úvazků. Odborníci z jiných pracovišť přeci mohou učit jako externisté.

To celé dohromady vytvoří lepší prostředí pro studenty, kterým se pedagogové konečně začnou věnovat. A třeba pak společně napřou úsilí k nápravě všech provozních nedostatků.

Autor: Jakub Končelík, pedagog z IKSŽ

1 330 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (4 hlasujících, průměrné hodnocení: 5,00 z max. 5)
Loading...

Související články:

Komentáře nejsou povoleny.