Virtuální výuka na nejstarší středoevropské univerzitě
Slovo moodle je nesrozumitelnou zkratkou tvořenou několika cizími výrazy, v angličtině je to však také sloveso, které popisuje líné bloumání a bezstarostnou hravost vedoucí k tvořivosti. To vystihuje povahu aplikace Moodle. Jde o volně šiřitelný software sloužící k vytváření online výukových kurzů. Vznikl v roce 2002 v Austrálii a rychle se rozšířil do celého světa – existuje např. norský, řecký, čínský, arabský nebo baskický Moodle, brzy se objevila i česká mutace.
Na projektu pracují vývojáři z mnoha zemí, hlavním koordinátorem zůstává jeho autor Martin Dougiamas. O český Moodle se stará David Mudrák z Katedry informačních technologií a technické výchovy Pedagogické fakulty UK.
Pro školy představuje Moodle ideální prostředek k oživení výuky. Nezatěžuje totiž jejich rozpočet, je dostatečně dynamický a vyžaduje pouze jednoduchou údržbu. Studenti a učitelé mohou snadno vytvářet virtuální zájmové kroužky a třídy, stačí jim počítač připojený k Internetu. Na Moodle lze umístit kurzy, testy, pokyny ke studiu, diskuzní a konzultační fóra a každý účastník může svými nápady výuku dotvářet.
Univerzita Karlova se do využívání programu pustila jako jedna z prvních českých škol a na konci roku 2002 si jej zvolila za prostředí pro svou online výuku. V rámci rozvoje e-learningu na univerzitě běží od roku 2004 projekt MŠMT, který technicky zaštiťuje Ústav výpočetní techniky UK. Ten dovoluje učitelům a postgraduálním studentům UK založit vlastní kurz na stránce dl.cuni.cz. Většina z přibližně 300 současných kurzů byla vytvořena Přírodovědeckou a Filozofickou fakultou. Fakulta sociálních věd se do projektu také zapojila. Na dl.cuni.cz funguje zatím 18 kurzů FSV v různém stupni propracovanosti. Jsou určeny převážně sociologům a ekonomům.
Zdá se, že informace o Moodlu zatím nepronikly do všeobecného povědomí. Vyučující na FSV využívají zejména Sambu (samba. fsv.cuni.cz/~jménoučitele), ačkoliv nenabízí možnost zpětné vazby a interaktivního doplňování… Na naší fakultě není akreditován žádný předmět, který by se celý vyučoval online, dokumenty umístěné na Moodlu pouze doplňují prezenční výuku. Na UK se již předměty vyučované plně online objevily – například 2. lékařská fakulta na Moodlu provozuje cvičení k předmětům lékařské informatiky.
Pedagogická fakulta má na stránce moodle.cz přehledně uspořádaný systém kurzů. Možná, že se v dohledné době dočkáme podobného rozvoje e-learningu i na FSV. „Myslím si, že budoucnost Moodle na UK má, protože má proti jiným systémům tři obrovské přednosti. Za prvé je poměrně jednoduchý, a proto pro většinu uživatelů zvládnutelný, přitom nabízí širokou škálu možností. Za druhé je to volně šiřitelný software s otevřeným kódem a za třetí je podporován obrovskou mezinárodní komunitou uživatelů a vývojářů,“ shrnuje výhody tohoto systému Jan Polášek, vedoucí Oddělení výukových systémů a speciálních technologií Ústavu výpočetní techniky UK, které se e-learningem na univerzitě zabývá.
www.moodle.org – oficiální stránky
dl.cuni.cz – online kurzy UK
moodle.cz – další české kurzy, např. online výuka Pedagogické fakulty UK
docs.moodle.org/cs – užitečné články o ovládání Moodlu