Motivace a prevence, tak se bojuje s podváděním

Sociál v minulých dvou číslech informoval o několika odhalených případech podvánění během zkoušek a také o tom, jak přísně byli viníci potrestáni – podmíněným i nepodmíněným vyloučením. Na celou problematiku bychom ovšem neměli nahlížet zjednodušeně.

Před pár dny uveřejnila média informaci, že podle mezinárodního výzkumu Češi nejvíce ze všech evropských národů kradou v obchodech. Že by i podvádění bylo pro Čechy jakousi zakořeněnou zvyklostí? Minulý rok jsem jako redaktorka Sociálu udělala výzkum mezi studenty fakulty právě o podvodech u zkoušek. Pravidelní čtenáři si možná ještě vybaví, že k opisování, napovídání apod. se přiznalo na některých institutech i přes 60 % respondentů. Kdybychom je všechny odhalili a vyloučili, fungování (a zejména financování) fakulty by se zhroutilo.

Je to ale podobné jako s korupcí – v Česku je ročně za paragraf 160 a 161 (podplácení a přijímání úplatku) odsouzeno jen několik desítek osob. Přitom podle aktuálních průzkumů úplatkářství přiznalo 30 % dotázaných. Tak jako se hovoří o korupčním klimatu, dalo by se snad ve školství hovořit o klimatu podváděcím. Možná mezi studenty převažuje mínění, že „podvádí přeci všichni“ nebo dokonce „podvádět je normální“. Když se pak vedou diskuse, jak zavést efektivní opatření (např. rozesazovat studenty), ono panující klima je jaksi opomíjeno.

Přistižení studenti jsou exemplárně trestáni, jako by šlo o selhání jednotlivce. Co když se ale jedná o selhání systému, chcete-li společnosti? A konkrétně tresty jako nepodmíněné vyloučení, které zhatí „odsouzenému“ několikaletou snahu a ukončí studium bez akademického titulu, považuji v tomto světle za nefunkční a nespravedlivé. Samozřejmě studenti, kteří se řádně připravují a nepodvádí, mohou namítnout, že nespravedlivé je, aby jiní dosahovali třeba i lepších výsledků nekalým způsobem. Platí-li zákony trhu, melou-li boží mlýny atd., pak se ale přeci šizení studia projeví, stejně jako poctivost se vyplatí (nikoli jen ve vyhazovu ze školy).

Co tím chci tedy říci? Že místo represe se musí i v této problematice klást důraz na motivaci a prevenci.

1 065 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (1 hlasujících, průměrné hodnocení: 5,00 z max. 5)
Loading...

Související články:

Komentáře nejsou povoleny.