Co vlastně dělá platónský děkan?

K. KozákPro začátek je dobré shromáždit informace o tom, co si o této otázce kdo myslí. Platónský děkan se především snaží, aby jeho fakulta byla „dobrá“. Co to ale vlastně znamená? Podle mého názoru vytvářejí dobrou fakultu především dobří vyučující a dobří studenti. Ideální děkan tedy věnuje větší část své kapacity tomu, aby takové vyučující a studenty pomáhal rozpoznat, přilákat a udržet.

Dobrý vyučující by měl akademicky přispívat k relevantním otázkám svého oboru a zároveň se adekvátním způsobem věnovat přípravě vyučovaných kurzů. Přilákat a udržet takového člověka pak vyžaduje zajistit kromě nezbytných financí také stimulativní a příjemné pracovní prostředí, včetně technického a byrokratického zázemí.

Dobří studenti jsou podle mne ti, kteří mají aktivní zájem o zkoumání okolního světa v rámci zvolených oborů a jsou ochotni se studiu odpovídajícím způsobem věnovat. K jejich rozpoznání platónský děkan prosazuje odborně připravované přijímací zkoušky. Pro přilákání dobrých studentů také zajišťuje výraznou prezentaci fakulty v médiích včetně internetu a na středních školách. V situaci rozrůstající se nabídky jiných škol a čím dál slabších maturitních ročníků se tento úkol stává mimořádně důležitým. Dobré studenty dále přiláká podpora studia v zahraničí, kvalitní kurzy, ve kterých se mohou aktivně účastnit výuky, atraktivní mimořádné přednášky, možnost smysluplných konzultací s vyučujícími, promyšlený profil absolventa s různými možnostmi uplatnění a samozřejmě odpovídající zázemí, které zahrnuje jak kvalitní knihovnu, tak třeba příjemný bufet…

Kromě zajištění dobrých vyučujících a dobrých studentů musí platónský děkan rezolutně prosazovat relevanci a význam studijních a akademických oborů, které se na fakultě pěstují. V případě veřejné vysoké školy je totiž třeba jasně obhájit její smysl v konkurenci ostatních škol, a ostatně i před celou širší veřejností, která na ni přispívá.

Konkrétně na FSV by měl mít platónský děkan schopnost nalézat možnosti spolupráce a vzájemného obohacování jednotlivých institutů, neboť vnitřní řevnivost oslabuje pozici fakulty jako celku. Ekonomická krize nám naštěstí ukazuje, jak se zkoumání sociální reality nedá svévolně omezit na jeden limitovaný obor, takže v tomto ohledu to bude mít platónský děkan jednodušší. Jinak ho ale čeká hodně tvrdé a často nevděčné práce v realitě, která se platónskému světu příliš nepodobá.

Autor: Kryštof Kozák, pedagog z IMS

954 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (zatím žádné hodnocení)
Loading...

Související články:

Komentáře nejsou povoleny.