Smršť nových předmětů se přehnala přes IMS

Nový akademický rok přinesl nadílku šestadvaceti nových povinně volitelných bakalářských předmětů na IMS. Nejen „teritoristi“ si mohou nově vybrat z nevídaných 99 kursů, což je v rámci fakulty bezkonkurenčně nejširší nabídka. Pro srovnání: např. IPS nabízí 33 a ISS 22 předmětů.

Za osvěžující novinku lze považovat předměty zaměřené výhradně na nejnovější dějiny. Doc. Jiří Vykoukal, ředitel IMS, k tomu říká: ,,Byla připravena sada čtyř předmětů, které se věnují každému z našich čtyř „areálů“ v období po roce 1990. Kromě toho zcela aktuální věci se věnuje kurs o vztahu USA a EU vůči iráckému konfliktu“.

Na první pohled zaujme teritoriální zaměření nových předmětů - plnou polovinu z nich totiž zajišťuje katedra německých a rakouských studií (KNRS), čímž se v počtu nabízených kursů přinejmenším vyrovnala katedrám ostatním.

Přesto však pohled do Karolinky stále ukazuje jasnou převahu předmětů věnovaných východní Evropě. Prof. Jiří Pešek, vedoucí KNRS, to zdůvodňuje především rozložením nabídky vyučujících mezi magisterské a bakalářské studium. Podle Peška však svoji roli hraje i to, jak se jednotlivé kursy nazvou. „Někdy prostě není v názvu kursu explicitně uvedeno teritorium,“ poznamenává.

Podle Peška také není nezbytné, aby se předměty zajišťované jednotlivými katedrami zabývaly pouze svou vymezenou oblastí. Z nových předmětů studentům doporučuje právě ty ,,meziteritoriální“. ,,Mně osobně velmi imponují německo-francouzské kursy kolegyně Filipové, řecko-německé kursy kolegyně Králové nebo třeba seminář o 60. letech v Evropě kolegyně Práchenské“, dodává Pešek s tím, že pedagogové nejsou ,,lokální patrioti“.

Na které z nových kursů by upozornil ředitel Vykoukal? ,,Doporučit mohu asi všechny nové předměty. Který bude obzvláště oblíbený, to ukáže teprve čas, tj. výkon učitele a reakce studentů“.

Je otázkou, kolika nových předmětů se dočkáme v příštích letech a na jakém čísle se počet kursů bude muset zastavit. Podle prof. Lenky Rovné, vedoucí katedry západoevropských studií, se můžeme těšit např. na předměty věnované přípravě českého předsednictví EU. Na vzniku těchto kursů se podílí i ministerstvo zahraničí.

Další směřování shrnuje profesor Pešek: ,,Těžiště musíme posunout blíže k dnešku, abychom mohli lépe propojovat současná a historická témata“.

444 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (zatím žádné hodnocení)
Loading...

Související články:

    žádné články nenalezeny

Komentáře nejsou povoleny.