Matfyzácký polibek smrti
IES si velmi zakládá na své těžké, matfyzáky vyučované matematice. Neustálé vymezování se vůči VŠE a zbytku FSV právě matematikou dělá z IES nepříliš populární institut. Pravda však je, že si jí každý student IES opravdu hluboce váží. Zvláště v prváku se okolo matematiky vše točí, úspěšné složení zkoušky je jistě ten nejpříjemnější pocit celého studia.
Ale jen málokdo nepřipustí, že naše matematika není víc než chudá příbuzná té vyučované na Matfyzu. Tak jak jsme na ni hrdí, o to silnější uznání mají na IES školy, které jdou ještě dál. Na IES se ale nechodí studovat přímo matematiku. Většina lidí chce získat co nejlepší ekonomické vzdělání a s tím silná znalost některých oblastí matematiky souvisí.
Kvalita její výuky bývá považována za jednu z nevyšších ze všech předmětů na IES. Vyučující se ale každý rok mění, takže kvalita může být kolísavá. Každý má jiný styl výuky, každý je jinak přísný. Letošní skok v obtížnosti předmětu Matematika I, který vyučuje doktor Johanis, je ovšem zvláště radikální.
V roce 2004/2005 zkoušku z toho předmětu udělalo 99 lidí. O rok později to bylo 76, loni plných 135. Letos ji pravděpodobně udělá něco přes 60 lidí, z toho 39 prváků. Úspěšnost byla v minulých letech 59 %, 44 % a 63 %. Pro letošek jsou zatím k dispozici jen neoficiální odhady. Mezi samotnými prváky je úspěšnost 32,5 %, tu celkovou, která se zřejmě bude pohybovat okolo 40%, zvedají druháci, kteří Matematiku I opakují. Je těžko pochopitelné, že v letošním roce bude od matematiky vyhozeno téměř dvakrát více lidí než loni (relativně). Stejně zarážející je i fakt, že údajně byla dosud udělena jediná jednička. Po IES koluje drb, podle kterého doktor Johanis prohlásil, že on sám z Analýzy také jedničku neměl, tak proč ji měl mít někdo jiný. Není důležité, jestli je zcela přesná. Rozhodně však ilustruje pověst, kterou si mezi studenty vybudoval.
Tento šílený propad podle mého názoru reálně ohrožuje budoucnost IES. A nejde jen o prakticky vyhlazení celého jednoho ročníku. Obtížná matematika láká lidi, kteří se nechtějí spokojit s VŠE, ale na Matfyz si netroufají, nemají na něj, či je z jiného důvodu neláká. Pokud se však předmět Matematika I stal sítem stejně nepropustným jako zkoušky na Matfyzu, ztrácí IES jakoukoliv atraktivitu, jakýkoliv smysl existence.
Studují u nás lidé z různých koutů České republiky, ale i početná skupina Slováků. Zvláště pro ně je současná situace nepříjemnou, téměř existenční otázkou. Ať už se nyní rozhodnou přejít na VŠE, nebo zkusit Matematiku I příští rok, studium si o jeden rok prodlouží. Ne snad proto, že by byli hloupí či snad neodhadli své schopnosti. Ale proto, že IES bez varování změnilo své zaměření z výuky ekonomie na výuku těžké matematické analýzy a bez varování razantně posunulo obtížnost.
Nikdo nepopírá, že je výuka matematiky pro IES velkým přínosem. Je však nepřijatelné, aby osud studentů závisel na tom, kdo je zrovna daný rok bude učit. Je odpovědností vedení institutu, aby zajistilo stabilní obtížnost a uchazeči tak měli jasné informace, co je čeká. Kdyby se mě někdo nyní zeptal, zda má jít na IES, poradil bych mu. Ne.
Autor: David Antoš, student IES, 2. ročník (web)
Pokrocila matika je proste k soucasne ekonomii potreba, kdo se s tim nechce smirit, at dela neco jineho. Ve skutecnosti je vyuka matematiky jeste malo dukladna, protoze clovek se sice vzdycky nejak nadrti na zkousku, ale za dva roky (kdyz dojde na skutecne zajimave aplikace), tak uz z toho nevi nic. Proslo 60 lidi - proc by tohle melo nejak ohrozovat budoucnost IES? Je to elitni skola (nebo by alespon rada byla, to uz nechme na vlastnim uvazeni), k takove patri vyber nadprumernych studentu. Johanis je tvrdy, ale fer; sam jsem ho zazil na Matematice IV, ktera je nesrovnatelne tezsi nez M I asi i bez Johanise. A ze byla letos jenom jedna jednicka? To je spis standard; mozna tak akorat vloni je John rozdaval po tuctech. Takze klid, nic se nedeje - kdo skutecne chce studovat opravdovou ekonomii a je ochoten tomu obetovat trochu casu, udela matiku pristi rok. Uspesnost opakujicich je velika.
Clanek na me pusobi dosti zmatene a o nicem moc nevypovida…Procenta jsou jiste zajimava vec, ale o obtiznosti Matematiky I rikaji vcelku malo. Ja osobne jsem studentem 4. rocniku, tedy Mat I jsem absolvoval s doc. Kalendou, Johanise jsme nekteri meli na seminare, po Kalendovi pak prevzal v Matematice IV a V, tedy nejakou zkusenost s nim mam. Pokud me pamet neklame, tak Matikou IV snad prosli vsichni a na nejake velke problemy se zkouskou si nevzpominam, snad krome castecne zmateneho pocitani bodu pri ustni zkousce.
Nicmene, Matika I je nejspis tou nejtezsi. Zajimavosti je vsak fakt, ze druhaci, kteri tento rok opakovali, zvedli uspesnost, coz je zarazejici hlavne z prosteho duvodu - neprosli u Johna, ktery je povazovan za nejmekciho.
Dalsi poznamka - kdyz jsem delal Mat I, tak jednicky byly dve, a to na druhe pokusy, tedy pokud pred poslednim pokusem tento rok byla jen jedna, tak tam zadny velky rozdil neni (i kdyz je fakt, ze kdybych k procentum pristupoval jako autor, tak reknu, ze tam je 100% rozdil:-))
Navic, pokud nejsem spatne informovan, tak skripta jsou porad stejna, tedy i probirana latka a na tech prikladech uz neni moc co vymyslet, takze si myslim, ze kdo se aspon tyden poctive pripravuje, tak to zvladne.
Jenom poznamka nakonec…“Ale proto, že IES bez varování změnilo své zaměření z výuky ekonomie na výuku těžké matematické analýzy a bez varování razantně posunulo obtížnost.
„…velice vtipne, LOL.
A pokud me se nekdo bude ptat, tak samozrejme reknu „Ano, jdi na IES.“
No, nevím, otázkou je, zda je to jen „chyba“ doktora Johanise, který náš ročník zkoušel s docentem Johnem mimochodem také, nebo je to nižší úrovní stávajících prváků..Zároveň je třeba si uvědomit, že nás tu matematiku také zpočátku dosti lidí neudělalo, pak ale zasáhl docent Půlpán a na jeho přání docent John vypsal ještě jeden termín. Stejná situace se opakovala i v září. Navíc to věděl každý, kdo jde na ies, že minimálně polovina matematiku neudělá, mluvil o tom už profesor Víšek. Obtížnost je rok od roku větší, shlédneme-li testy a porovnáme. Já s tímto trendem souhlasím.
Nevím, kolika švestičkami si katedra analýzy zaplatila ohlasy lidí napsaných výše.. Připadají mi trošku jako slavný výrok Marie Antoinety „ať jedí koláče“.
Naprosto dávám za pravdu autorovi textu. Nemohu se ztotožnit s tím, že v matice může být takový „odpad“, jaký je.. Z vlastní zkušenosti vím, že k projití zkoušky je třeba i „štěstí“ ve formě lehčích příkladů, správného „rozmístění“ numerických chyb v příkladech nebo osoba zkoušejícího (viz ona procenta). Na VŠE to chodí tak, že člověk, který umí, projde vždy, a tak to má být. Zde jsou ovšem vyhazováni studenti v podstatě za numerické chyby (chyba v počátku příkladu = 2/3 bodů dolů atp.). Zkouška nesmí být závislá na štěstí. Jsem pro lepší nastavení pravidel - např. kombinované komparativní (percentilové) hodnocení, kde projdou studenti, kteří jsou lepší než určitá bodová hranice (např. 35/60), nebo ti, kteří jsou lepší než 50% ostatních zkoušených v daném termínu.
Poznámka na závěr: ať mi někdo ukáže souvislost důkazu Heineho věty s ekonomií, a já mu koupím slona.
Tak o toho slona: když dokážeš Heineho větu, tak je to známka toho, že ti to pálí, správným směrem navíc. No a dobrému ekonomovi to musí pálit, né?
Odkaz k tématu: http://ies-prague.org/wp-gallery2.php?g2_itemId=2441 (Máte nočné mory z Johanisa?)