Tunel na FSV? Asi ne – Jak se vybíral nový web

To, že se kolem podoby nového webu strhne bouřlivá debata, vedení Fakulty sociálních věd čekalo. Diskuse se ale stočily i do oblasti domněnek o spravedlivosti rozhodovacích procesů a celé soutěže o návrh webu FSV a to zejména kvůli vítězství autorského kolektivu Motion Media, s.r.o., který už pro fakultu v minulosti pracoval.

Redaktorka Sociálu se proto sešla s proděkanem pro vnější vztahy Filipem Lábem a jeho týmem, aby měla možnost nahlédnout do zákulisí rozhodovacího procesu, který stál za výběrem finálního návrhu na grafický design nového webu. Sluší se poznamenat, že všechny tyto materiály, včetně náhledů dalších webů, jsou k dispozici i všem dalším zájemcům po dohodě právě s proděkanem pro vnější vztahy.

Reference – preference?

Kritéria hodnocení všech návrhů byla jasná a podle důležitosti i procentuální odstupňovaná. Největší důraz byl kladen na splnění zadání a technickou proveditelnost návrhu, kdy tyto položky dohromady činily 50% výsledného hodnocení. Po dvaceti procentech bylo připsáno uživatelské přehlednosti a vizuální originalitě. Nejmenší, avšak rovněž zásadní podíl na hodnocení tvořily i reference.

Právě ty se staly pravděpodobně nejdiskutovanější součástí celé soutěže. V portfoliu Motion Media totiž figuruje i sedm let starý web, který tento autorský kolektiv vytvářel pro Institut ekonomických studií. „Musím přiznat, že právě tuto práci Motion Media jsme brali jako plus, neboť se jedná o zkušenost s akademickým webem. Zároveň má tato skupina ve svém portfoliu i zakázky velkých firem, takže se nedá říct, že bychom pro ně byli nějak významným klientem,“ naráží Láb na nařknutí, že byla soutěž vypsána na míru právě pro tuto firmu.

Avizovaných 40 000,- za samotný návrh, ne však už kódování ani technické provedení, je podle Lába pod tržní cenou. „To je také jeden z důvodů, proč byla téměř polovina návrhů zasílána studenty. Často šlo pouze o staženou a upravenou šablonu Word Pressu. Bohužel peněz ve vysokém školství není nazbyt, a tak musíme operovat s částkami, které máme k dispozici.“

Jednodušší navigace i neotřelost

Web samotný je pak dělen na dvě části – intranet určený pro studenty a pracovníky, a extranet pro ostatní návštěvníky webu. Výhodou, kterou podle Lába, návrh Motion Media měl, je na rozdíl od ostatních velmi přehledný systém menu. To je v rámci extranetu, v podobě lišty rozdělené do sekcí dle typu informací – od těch pro uchazeče až po ty pro média.

„Pro Motion Media jsme hlasovali zejména pro to, že jejich návrh se nám zdál uživatelsky přátelštější,“ říká Filip Láb. Svoji roli hrála i originalita, neboť návrh, který skončil druhý v pořadí, byl až příliš decentní, ale také především nepřehledný. „Ten druhý návrh obsahoval čtyři navigační menu, která se nám zdála skutečně velmi nepřehledná,“ dodává Láb. (Podoba tohoto návrhu je k nahlédnutí u proděkana pro PR – pozn. red.) I současný ředitel Institutu politologických studií Petr Jüptner, který se do soutěžní komise dostal ještě jako proděkan pro rozvoj, konstatoval, že návrh Motion Media byl „snad jediný, který byl svébytný, originální a časem se neomrzí.“

Další diskutovanou věcí na webu FSV se stala také podkladová fotografie burzovní tabule. Ta se ale podle vyjádření Lába bude obměňovat, jak na titulní stránce, tak na stránkách jednotlivých sekcí. V testovací verzi je prý umístěna všude z prostého důvodu, že jsou na ni všichni, kdo na webu spolupracují, již zvyklí.

Proč tak dlouho?

Přestože byla soutěž vyhodnocena již v létě, světlo světa dosud nový web nespatřil.
„Samotná „výroba“, tedy kódování, toho webu nezávisí na fakultě, ale na univerzitě. Ten člověk, který má na starosti na rektorátu kódování našeho webu, to ale má jako jednu z mnoha pracovních činností, takže to logicky nejde tak rychle, jak bychom si přáli,“ vysvětluje Láb důvody zdržení. „My zároveň nemůžeme zaplatit někoho externího, musí to udělat někdo z rektorátu. Takový je postup.“ Zároveň ale dodává, že jeho tým dělá maximum pro to, aby web začal fungovat se začátkem letního semestru.

Jednotná fakulta

Při vytváření nového webu FSV se samozřejmě nabízí i otázka, zda by nebylo vhodné nějakým způsobem zkoordinovat i vizuální podobu webů institutů. „Weby institutů jsou na tom fakultním nezávislé, ale několik ředitelů, konkrétně IKSŽ, ISS a nepřímo i IMS, již projevilo zájem o to vytvořit pro jejich institut web v designu odvozeného od toho fakultního,“ odpovídá proděkan pro vnější vztahy s tím, že se ještě ale nesešel s řediteli všech institutů.

Kateřina Kňapová

552 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (zatím žádné hodnocení)
Loading...

Související články:

Jeden komentář: “Tunel na FSV? Asi ne – Jak se vybíral nový web”

  1. -df- napsal:

    Dlouho jsem se tak nepobavil… site wtf i lol!
    opradu diky, Katko 🙂