Momentky vs. Rudolfinum: Zapomeňte na pravidlo třetin

Corinne;Day, Kate 1990; zdroj: www.galerierudolfinum.cz

Corinne;Day, Kate 1990; zdroj: www.galerierudolfinum.cz

Pro člověka zvyklého na rozhodující okamžiky, vyvážené kompozice a přesnou práci se světlem bude výstava v Rudolfinu s názvem Only The Good Ones výletem do jiného světa. Do světa snapshotů, momentek, banálních okamžiků zachycených levnými kompakty zdánlivě bez nároku na status umění. Slovo zdánlivě je důležité – výstava Only The Good Ones, jejímž kurátorem je absolvent FSV UK Michal Nanoru, totiž zkoumá momentku jako svébytnou uměleckou formu.

Proto bude ten, kdo by ve velkolepých prostorách Rudolfina čekal snímky amatérů, které se náhodou povedly, zklamaný. Na zdech tu visí díla takových jmen jako je William Eggleston, Joel Meyerowitz nebo Nan Goldin. Nanoru, fascinován newyorskou uměleckou scénou, shromáždil snímky především z ní pocházejících fotografů, kteří se vědomě rozhodli momentkovou estetiku pro svá díla použít – a prezentuje proměny snapshotu v běhu času.

A tak Only The Good Ones začíná snímky Henriho Lartiqua, pionýra momentky, přenáší nás do období rozkvětu po uvedení fotoaparátu Brownie firmou Kodak, dokumentuje nástup barevných snímků a jejich pronikání do galerií a kulminuje rozkvětem snapshotu v době digitálních fotoaparátů. Nanoru na výstavě zahrnuje diváka řadou různorodých autorů, poctivě dodává dostatek materiálu, ve kterém si snad každý musí najít své oblíbence.

Tematicky se Nanoru neomezoval. Na své si přijdou jak fanoušci sociálního dokumentu, tak party LGBT komunit končících nad ránem a čistokrevných pouličních fotografií. Nobuyoshi Araki a Nan Goldin nabídnou vhled do svého intimního života, Ryan McGinley a další mapují společné zážitky newyorské scény.
Bohužel, bez výkladu samotného kurátora (proto doporučuji navštívit jednu z komentovaných prohlídek) nemusí být koncept návštěvníkovi zcela zřejmý. Z výstavy samotné není pro nezasvěceného snadné pochopit propojení jednotlivých fotografů v rámci jedné scény, ani zařazení některých na prvních pohled nemomentkových děl. Čímž neříkáme, že by bez přítomnosti kurátora návštěva nestála za to – už kvůli snímkům samotným se do Rudolfina zajít vyplatí, a do jisté míry může Michala Nanoru zastoupit katalog, který je k nahlédnutí v obchodě galerie.

 

Pokud se chcete na chvíli vymanit ze světa, ve kterém fotografie má automaticky vysokou estetickou hodnotu, zapomenout na zlatý řez a vidět pravidla, která vás učili v prvních lekcích fotografického kurzu, záměrně převrácená slavnými autory současné fotografické scény, na Only The Good Ones vyrazte. A kdo ví – třeba to budete vy, kdo pod vlivem bezprostředních kompozic Juergena Tellera vlije českému snapshotu do žil novou krev.

 

Výstava potrvá do 6. dubna, komentované prohlídky jsou každý čtvrtek až do 3. dubna, vždy v 18 hodin.

 

Ondřej Trhoň

 

511 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (1 hlasujících, průměrné hodnocení: 5,00 z max. 5)
Loading...

Související články:

    žádné články nenalezeny

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *