Značka ČR a USA aneb letní škola marketingové komunikace

V neděli 9. července bylo léto a prázdniny v plném proudu. Skupina studentů druhého ročníku nedávno vzniklého oboru Marketingová komunikace a PR zůstala dobrovolně v Praze, aby přivítali na letišti deset kolegů z University of Missouri-Columbia. Důvod? Práce na společném projektu s cílem zanalyzovat pozici značek ČR a USA a navrhnout pro obě země vhodnou komunikační strategii.

„Program i myšlenky se zrodily na konci prvního ročníku. Značka země se ve světě dostala ‚na pořad dne‘ a u nás se tímto tématem celkem nikdo nezabýval. Silná značka země přitom v dnešním světě, kdy státy soutěží o pozornost, investory, turisty a donátorství světových organizací a vlád znamená zásadní kompetitivní výhodu,“ říká duchovní otec projektu, vedoucí pracovní skupiny pro Marketingovou komunikaci a PR, Ladislav Kopecký.

Čeští studenti se tématu vnímání obou zemí jako značek věnovali už v předchozích dvou semestrech v rámci kompaktních kurzů Brand Czech Republic a Komunikace značky ČR a USA v zahraničí vedených právě Kopeckým. V průběhu kurzů navštívili četné státní instituce, které se na komunikaci ČR v zahraničí nějakým způsobem podílejí a seznámili se s příslušnou odbornou literaturou. O závěry, které takto získali, se v úvodu semináře podělili se svými americkými protějšky.

Amerika = hamburgery?

Prezentace českých studentů na téma Brand USA (Jak vidíme značku USA) a Brand CR (Jak vidíme značku ČR) vzbudily poměrně živé diskuse Ovšem největší spontánní debatu vyprovokovala koláž sestavená z obrázků, které v očích českých studentů symbolizují Ameriku. Hamburgery, tloustnoucí děti, Usáma, raketové lodi, Marlboro man a další ikony nebyly přesně tím, co američtí studenti čekali. Pro většinu z nich byla návštěva České republiky prvním výletem za hranice Spojených států a mediální obraz, který jejich země v zahraničí má, je poněkud překvapil.

Aby získali materiál pro závěrečnou práci, setkali se studenti během prvního týdne semináře s celou řadou zástupců vládních institucí i soukromých firem, které k budování značky a image ČR, resp. USA v zahraničí přispívají.

Se svými příspěvky před studenty předstoupili mimo jiné Jana Adamcová, ředitelka odboru zahraniční prezentace při Ministerstvu zahraničních věcí ČR a Greg O. Connor z velvyslanectví USA v Praze. O tom, jak jejich značky přispívají k pozitivnímu vnímání České republiky v zahraničí, hovořili na příklad zástupci Budějovického Budvaru, Českých aerolinií, Škody Auto a Jablonex Group.

Tvrdá práce nese ovoce

Po čtyřdenním maratónu prezentací zástupců jednotlivých institucí a firem nastal čas na vlastní práci. Studenti byli rozděleni nejprve do čtyř smíšených skupin, které se později sloučily do dvou – jedna skupina se věnovala návrhu komunikační strategie pro značku USA a druhá si lámala hlavu nad tím, co by prospělo značce Česká republika, zejména pak její komunikaci v zahraničí. Výsledné materiály vzešly ze vzájemné konfrontace znalostí, zkušeností a názorů studentů obou škol. Právě skupinovou práci a osobní kontakt hodnotili studenti jako nejpřínosnější aspekt celého programu.

V samém závěru desetidenního semináře studenti výsledky své práce představili nejen svým pedagogům, ale i zástupcům státních institucí i soukromých firem, kteří jim v první části semináře poskytli své poznatky. „Téma, které je často politizováno, dostalo na půdě UK příležitost k celkem objektivínmu pohledu a hodnocení. Konečný výsledek překonal očekáván a je dobrým základem pro rozvoj tohoto tématu v budoucnosti,“ bilancoval Ladislav Kopecký.

Materiály, které studenti vypracovali, zejména návrh strategie pro značku Česká republika, by měly posloužit minimálně jako impuls k zamyšlení zejména pro všechny, kteří jsou do komunikace značky ČR v zahraničí zainteresováni. Několikastránkový dokument ale rozhodně nebyl jediným pozitivním výsledkem desetidenní spolupráce.

„Naším primárním cílem bylo přispět k tomu, aby se studenti obou univerzit vzájemně poznali a pochopili své odlišné kultury,“ vysvětluje Margret Duffy, vedoucí oddělení strategických komunikací University of Missouri. A to se povedlo. „Na celém semináři se mi nejvíce líbila práce s českými studenty. Bylo opravdu úžasné s nimi pracovat v jedné skupině, protože díky nim jsme dokázali podívat se na věci z úplně jiného úhlu pohledu,“ hodnotí seminář jedna z účastnic, devatenáctiletá Maxine.

Přestože značky USA a ČR jsou v podstatě nesrovnatelné, každá má zcela odlišnou historii, esenci, problémy i příležitosti, studenti z obou zemí, v marketingové terminologii „ambasadoři jednotlivých značek“, si k sobě velmi rychle našli cestu. Kromě informací, které během semináře načerpali, zkušeností, které získali a výsledných prací hodnotí právě jako jeden z největších přínosů celého semináře právě vzájemné kontakty.

„Češi mluví dobře anglicky“

Přestože se americkým studentům v Praze na koleji 14 dní netekla teplá voda a šokovala je absence klimatizace, odváželi si vesměs pozitivní vzpomínky. „Poznala jsem vaši zemi a kulturu, o které jsem toho před tím moc nevěděla, a také jsem se naučila hodně sama o sobě a o tom, jak je naše země vnímaná zbytkem světa,“ říká Maxine Sprenger. „Jedním z největších překvapení pro mne bylo, jak dobře umí čeští studenti mluvit anglicky, všichni mluvili téměř bezchybně,“ popisuje své dojmy její kolegyně Katie.

„Rozhodně plánujeme ve spolupráci mezi University of Missouri a Univerzitou Karlovou pokračovat a rozvíjet ji. Doufáme, že se nám podaří podobný seminář zorganizovat i v příštím roce. Pracujeme také na tom, aby se čeští studenti mohli zapojit do výměnných pobytů na naší univerzitě,“ uzavírá Margaret Duffy.

Michaela Bražinová (IKSŽ)
m.brazinova [zavináč] centrum.cz

2 103 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (zatím žádné hodnocení)
Loading...

Související články:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *