Ty ještě nejsi na Facebooku?

Facebook se infiltroval mezi české uživatele, pro mnohé ale zůstává neznámým pojmem. Otázkou je, zda jsou ti, co Facebook neznají, vysvobozeni, anebo naopak o „něco důležitého“ přicházejí. Někteří ho nazývají virem a posedlostí, jiní užitečným programem. Nejpřiléhavějším označením asi zůstává nepřeložitelné „social networking“. Mezi služby tohoto typu se řadí např. MySpace, Bebo nebo Orkut, u nás pouze pro srovnání známé Ukažse.cz, Libimseti.cz, v jistém ohledu i populární Spolužáci.cz.

„Social networking“ a jeho vymoženosti

Co se tedy pod pojmem „Social networking“ skrývá? Wikipedie ho definuje takto: „Social networking slouží k budování online „sociálních sítí“ pro komunikaci mezi lidmi, kteří spolu sdílejí vzájemné aktivity nebo hledají někoho, s kým by svoje aktivity mohli sdílet.“ Do této činnosti patří sdílení fotografií a jiných souborů, vytváření fór a diskuzí, poznávání nových přátel, hraní online her, posílání si dárečků atd. Po registraci, k níž je třeba jen emailová adresa, „dostanete“ k dispozici svůj vlastní prostor. Ten můžete, ale nemusíte, různě upravovat. Také to, co dáte k dispozici a komu dáte ke svým informacím přístup, záleží jen na vás: vytvoříte své druhé já, budete si psát tajný deníček, plnit hudební/filmovou knihovnu nebo budete naopak tajnůstkáři? Je to jen na vás.

Kolik máš už přátel?

Vše se ale netočí kolem vás a vašeho profilu, nýbrž kolem vašich přátel. Při každém přihlášení se jako první objeví stránka News Feed, kde se zobrazují aktivity vašich kamarádů: kdo přidal nové fotky, nové komentáře, kdo aktualizoval svůj profil a nebo jen vyhrál v pokeru. Vše oživují různé aplikace, které se snaží udržet Facebook „v chodu“. Pokud máte tedy registrovaných jen pár kamarádů, těžko se vám bude zdát, že to na Facebooku žije. Zakladatelé si toho byli dobře vědomi, proto na vás stále bude vykukovat text: „Najděte svoje kamarády (Friend finder) a pokud jste je nenašli, pozvěte je!“

Jak jsme na tom my

Facebook vznikl v roce 2004 jako místo setkávání pro studenty Harvardu. Rozšiřoval se do ostatních amerických univerzit, až postupně překročil hranice USA. Momentálně jsou tyto stránky, krom již zmiňované Severní Ameriky (USA, Kanada), velice populární ve Velké Británii a Skandinávii. U nás Facebook teprve začíná, ale lze předpokládat strmý růst. Za poslední tři měsíce se počet uživatelů v síti Česká republika zesedminásobil! K dnešnímu datu tak tvoří 23 019 uživatelů, více než polovina z nich jsou studenti. Sdružují se v tzv. sítích (Networks). Ty fungují jako určitý způsob identifikace (země/škola/zaměstnavatel). V případě studentů FSV je to síť Univerzita Karlova. Ke členství je třeba mít email s koncovkou „@*.cuni.cz“ (viz rubrika Krátce). Menší skupiny se nazývají Groups, jednou z nejpopulárnějších v České republice je „Jinonický bufet fan club“, který čítá 348 členů.

Everyone can join aneb starší generace už nerozumí

Ač se Facebook liší od ostatních služeb svou jednoduchostí, pro mnohé není lehké se zorientovat. „Dle mého názoru v mé generaci 25 a víc není Facebook tak běžný,“ říká šestadvacetiletá Lenka. „Mám jiné, jednodušší prostředky ke komunikaci a budování nového virtuálního života mi připadá nejen složité a namáhavé, ale i zbytečné.“ Ani mladší uživatelé nešetří kritikou. „Zdá se mi to až moc vybavené a pro mě jako laika naprosto nesrozumitelné“ rozčiluje se Zako. „Pořád tam na mě vyskakují nějaké aplikace, které nechci.“ Jiní tuto oprávněnou kritiku ignorují a využívají Facebook z praktických důvodů. Příkladem je Kuba: „Pro mě je nejdůležitější komunikace v rámci sítě – mezi známýma, lidmi ze školy, práce, z druhý školy… Takže využívám Facebook jen proto, co opravdu potřebuju a neřeším, tak otázku že by to byl žrout času.“

1 899 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (2 hlasujících, průměrné hodnocení: 5,00 z max. 5)
Loading...

Související články:

    žádné články nenalezeny

Komentáře nejsou povoleny.