Těžká matematika kosí čtvrtinu ekonomů

Jak silná ve skutečnosti je obávaná metla ekonomů: Matematika I a II? Dávají čísla vůbec nějakou naději projít do dalšího ročníku? Nápovědu může dát tabulka neúspěšných, kterou si matematik Miroslav Zelený vede od roku 1997.

Minulý akademický rok na Institut ekonomických studií nastoupilo 146 prváků. 16 jich studium z vlastní vůle úplně ukončilo. 9 studentů po druhém semestru studium přerušilo. 8 ekonomů se do dalšího semestru nezapsalo a 7 jich nepřišlo ke zkouškám. Úspěšně do druháku tedy prošlo 109 studentů, což je 75 % těch, co nastoupili.

Podle dat z Tajemníka, která poskytla Hana Pejřimovská ze studijního oddělení, přišlo loni na zkoušku z Matematiky I celkem 106 studentů. 33 jich tuto jednu z nejnáročnějších zkoušek nesložilo. čtyřem byla uznána zkouška z jiné školy a zbytek, tedy 69 studentů (65 %), ji složilo.

V tabulce jsou zahrnuti i studenti, kteří předmět opakovali. Ti studenti, kteří si předmět zapsali, ale ke zkoušce vůbec nepřišli, započítáni nejsou.
Zdroj: RNDr. Miroslav Zelený z katedry mikroekonomie a matematických metod

Vyhození ze studia poprvé reálně hrozí, když student neudělá Matematiku 1 ani na druhý pokus. Tedy na konci třetího semestru. Úmrtnost prváků je tak dána tím, že to student raději předem vzdá.

Garant: matematika je vstupenkou do světa

Svůj pohled na relativně vysokou „úmrtnost“ prváků v matematice poskytl garant bakalářského studia Jiří Havel. „Na matematice je založena podstatná část našeho studia. Její redukce znamená pokles kvality výuky. Tím prošly i jiné školy, kde se náročnost výuky matematiky snížila. Výsledek se dostavil: mají méně dobrých absolventů,“ řekl Havel.

Podle Havla by výsledky studentů u zkoušek z matiky neměly při zachování její náročnosti překvapovat. „Jednak proto, že na IES je přijímáno stále více lidí a jednak proto, že středoškolská výuka se kvalitativně zhoršuje,“ tvrdí Havel.

Zajímavé je jeho konstatování, že k zvládnutí matematiky chybí velké části studentů jediné, a to motivace: „Matematika je pro nás normální smrtelníky nejen zkouškou intelektu, ale hlavně píle a schopnosti pracovat. Mnoho studentů volí snazší cestu, jde raději na lehčí školu“. Havel však nezapomíná dodat, že spravedlnost na trhu práce je sice pomalá, ale je. To znamená, že absolventi některé lehčí školy mívají násobně nižší platy.

Studium matematiky má však i jiné výhody. Leccos člověk po skončení studia zapomene, nicméně logické a analytické uvažování přetrvá. „Zůstane vám stále sebevědomí, že jakýkoli logický problém je možno řešit nebo aspoň dokázat, že řešení nemá,” uvažuje Havel.

Matematika je na IES těžká a byla těžká i v době, kdy ji studoval Havel. „Ačkoli z ní dnes mnoho neumím, vím, že pro mne byla vstupenkou do teoretického i praktického světa. Mohu ale potvrdit to, že v prvním ročníku jsem tomu moc nerozuměl,“ vzpomíná Havel, budoucí vicepremiér pro ekonomiku.

1 873 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (2 hlasujících, průměrné hodnocení: 4,50 z max. 5)
Loading...

Související články:

Komentáře nejsou povoleny.