Souborné zkoušky: příště už jen ústně?

S menším odstupem nastává doba ke zhodnocení souborných zkoušek, kterými druháci IMS zakončili třísemestrální předměty Přehled moderních světových dějin (PMSD) a Dvě století střední Evropy (DSSE). O reakce jsme požádali docenta Jiřího Vykoukala, ředitele institutu, a doktora Marka Pečenku, jednoho z vyučujících.

Oba dotázaní se shodují v tom, že alespoň se známkami panuje mezi pedagogy spokojenost. „Byl jsem spokojen velice, výsledky proti loňsku předčily naše očekávání,“ říká dr. Pečenka. Ředitel Vykoukal však zmiňuje i přetrvávající problémy s psaným projevem studentů stejně jako občasné velké mezery ve znalostech. Na známky si nestěžují ani samotní studenti. Pro většinu bylo cílem jakkoli prospět, což se nepodařilo jen nepatrnému procentu z nich. Průměr známek z PMSD činí 1,92 a z DSSE velmi slušných 1,78.

První dva termíny probíhaly písemnou formou a teprve ve dvou dalších (pro někoho opravných) zkoušela studenty komise ústně. Naprostá většina teritorialistů dala přednost písemné zkoušce. Vedle obav z nervozity při ústním zkoušení sehrál významnou roli fakt, že ústní termíny následovaly až po písemných. „Jednak studenti podle mého názoru chtěli nejprve zkoušku ‚zkusit‘ písemně, a teprve kdyby neuspěli, přihlásili by se na ústní, jednak bylo ústní zkoušení patrně chápáno – mylně – jako obtížnější,“ potrvzuje dr. Pečenka.

Známky dobré, ale ne čisté

Za největší problém považují oba pedagogové opisování a podvádění. „Z technických důvodů je stále obtížnější zamezit podvodům při písemném zkoušení, ať už se to týká testů či písemných prací. Jestliže jsme loni odhalili ojedinělý podvod především díky skutečné hlouposti jednoho ze studentů, letos cítím, že studenti v tomto ohledu ‚vyspěli‘, “ konstatuje dr. Pečenka.

Vedle klasického opisování zmiňuje i rizika plynoucí z psaní esejí na školních počítačích. „Studenti se přihlašují na své účty, kde mohou mít neomezené množství zdrojů, stejně tak je mohou mít nakopírované na lokálních discích, i kdybychom napříště zvolili třeba anonymní jednorázové loginy. Navíc i spolupráce se správci sítí je v této věci neuspokojivá,“ myslí si Pečenka.

Příště všichni před komisi?

Podle doc. Vykoukala mohou tyto zkušenosti vést ke změně formy zkoušení. „Opisování jednak štve ty studenty, kteří tak nečiní, a jednak vede řadu pedagogů k názoru, že než vystupovat v trapné roli dozorců a policajtů, je lepší provozovat souborky formou ústní komisionelní zkoušky,“ prohlašuje Vykoukal. Pečenka souhlasí: „Myslím, že možnost získání lepšího ohodnocení díky podvodu by měla být výrazně omezena – jednou z cest k tomu by byl (a patrně bude) návrat k ústnímu zkoušení.“

889 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (zatím žádné hodnocení)
Loading...

Související články:

Komentáře nejsou povoleny.