Reakreditační vítr v plachtách institutu

Původně jsem se šla trochu rýpavě, ale hlavně s bakalářkou v zádech, zeptat, proč se na bakaláři politologie vůbec nevyučují metody výzkumu v politických vědách. ředitel Hnízdo se trochu zalekl a začal vysvětlovat změny, které hýbou stojatými vodami institutu.

Na poslední vědecko-pedagogické radě byly nadhozeny a taky odsouhlaseny na IPS poměry celkem zásadní změny. Takže držme se – jedeme:

1) Dost bylo předmětové disbalance (na něž vedení institutu upozorňovala i samospráva): od příštího roku FZPM jen volitelně. Dále na scénu vchází slibný jednosemestrální kurz Současná mezinárodní politika, zakončený zkouškou.

2) Do politologické škatulky povinného penza přibude bakalářům dvousemestrální Metodologický seminář (taktéž od ZS 2006), v jehož vedení se – po společném zahájení – vystřídají různí vyučující. Metody výzkumu sice studentům dosud ve výuce nechyběly, nicméně většina pedagogů si tento nedostatek podle ředitele Hnízda uvědomovala.

3) Do třetice – doufejme, že dobrého – vytlačí magisterská Obecná ekonomieMV tolik „oblíbený a přínosný“ Úvod do ekonomie z programu bakalářského. Kde se ale vzaly tak obří kruhy na jindy zcela klidném rybníce zvaném IPS? „Programu se blíží reakreditace, v jejímž rámci je možné uvažovat o nějakých změnách v programu. Nutnost změn si uvědomovali vedoucí kateder i další pedagogové,“ říká ředitel Hnízdo.

„Jedním z podnětů bylo i jednání se studentskou samosprávou. Nově jsem byl pověřen garancí bakalářského oboru. Tím ale nebudu natrvalo, neboť jsem v současnosti garantem ještě magisterského a anglicky vyučovaného programu,“ doplňuje Hnízdo. Kdo bude definitivně novým garantem bakalářského studia není jasné, protože garanta schvaluje vědecká rada fakulty a jmenuje rektor.

Metodologie sice chybí bakalářům, na magistru se ale učí v Úvodu do aplikovaného výzkumu. „Výuka je zajímavá, ale chodíme tam jenom 3, slovy tři. Já, jeden doktorand a Erasmák z Německa, takže účast obrovská. On je taky problém v tom, že na poměry FSV výuka začíná v „noci“, tedy v 8.00,“ popisuje situaci Jan Marhoul, magisterský mezinárodní vědec.

„Nevím, co je obsahem předmětu Základy vědecké práce s Fidlerem, neb jsme na něj nechodil, ale jak název napovídá, tak by tam měla být metodologie obsažena také. Jinak základy metodologie dostane každý povinně v diplomovém semináři v magisterském cyklu a literatura k samostudiu je taky dostupná,“ vysvětluje situaci na magistru Jan.

Názory na výuku metodologie v bakaláři se liší, možná proto, že student má obecný strach z nudně teoretického, nic neříkajícího předmětu. „Výuka metodologie politologie by jistě byla prospěšná, ale váhám, jestli povinně. Takový předmět je potřeba, jako vždy by ale záleželo na tom, kdo by ho vyučoval,“ říká politologický třeťák Vítek Nejedlo.

„Taky by nebylo špatné institucionalizovat Bakalářský seminář, podobně jako na IMS. Tam je to povinný předmět pro všechny. V rámci toho by se pak mohla probírat metodologie pro bakalářku a taky rady k státnicím. Prostě taková užitečná přípravka,“ říká politologický třeťák Vítek Nejedlo.

420 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (zatím žádné hodnocení)
Loading...

Související články:

    žádné články nenalezeny

Komentáře nejsou povoleny.