Lidové noviny si „půjčily“ fotku ze Sociálu

Neobvyklého ocenění své práce se dočkala fotografka Sociálu Anna Krýslová. Výřez portrétu ředitele IES Michala Mejstříka, který vyfotila pro Sociál, se letos 4. února objevil na titulní straně Lidových novin v článku o Národní ekonomické radě vlády (NERV). Redakce deníku ale k použití fotografie neměla povolení.

Portrét Michala Mejstříka vyšel v Sociálu v říjnu 2007, kde doprovodil rozhovor s ředitelem IES. Nedlouho po otištění se článek včetně obrázků objevil na webu časopisu. U podobizen profesora Mejstříka pak webmaster Mirek Kašpar vyznačil nápis copyright a jméno autorky fotek.

„Procházel jsem naše weby a doplňoval copyright na fotky, u nichž hrozilo, že by je někdo mohl ukrást,“ vysvětluje Mirek. „Přesto to některé neodradilo,“ dodává. Byl to také on, kdo povědomou fotografii ředitele IES v Lidových novinách objevil a upozornil na ní její autorku Annu Krýslovou.

„Měla jsem radost, že se moje fotka dostala do celostátních novin,“ přiznává Anna, studentka Pedagogické fakulty UK a dlouholetá spolupracovnice Sociálu. „Mrzelo mě ale, že ji deník použil bez mého vědomí a navíc ani neuvedl moje jméno,“ říká fotografka. Poslala proto e-mail šéfredaktorovi Lidových novin, v němž jej žádala o omluvu a proplacení autorského honoráře. Odpovědi se dočkala velmi rychle.

„Hned druhý den mi volali z novin a omluvili se. Šéfredaktor říkal, že mou fotografii zřejmě editor narychlo stáhnul z internetu, když byl pod tlakem kvůli blížící se uzávěrce,“ popisuje Anna. Slíbil také, že jí na účet zpětně pošle odměnu. Peníze skutečně obratem dorazily.

Profesionální novináři, nebo plagiátoři?

Nejde o první případ, kdy se velkým mediím hodily informace z časopisů a webů UK media, aniž by se však „obtěžovala“ uvést zdroj. Televize Nova ve svém zpravodajství při citování odborníků z FSV již několikrát použila fotku jinonického areálu, jejímž autorem je právě Mirek Kašpar.

Před měsícem zase na webu Týden.cz vyšel článek o navrhovaném přejmenování Univerzity Karlovy. Jeho první polovina téměř doslovně kopírovala příspěvek, který několik týdnů předtím publikoval portál UKáčko.cz. Redaktorka Týdne.cz Klára Bílá se později za etický prohřešek omluvila s vysvětlením, že odkaz na zdroj odstranil editor. A jako by to nebylo málo, označil článek značkou exkluzivity „Původní zpráva“.

408 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (zatím žádné hodnocení)
Loading...

Související články:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *