Absolvent IKSŽ Dalibor Balšínek: Jsem hrdý na úspěch časopisu Týden

Absolvoval na Fakultě sociálních věd magisterský obor Masová komunikace. Ačkoliv se jedná o dvouleté studium, zabralo mu ve finále téměř pět let. Není se ale čemu divit, jelikož Dalibor Balšínek, který v současné době vede Lidové noviny, pracoval v médiích už při škole.

Sám přiznává, že rozhodně nebyl výtečným studentem, protože se škole moc nevěnoval. Nicméně tvrdí, že mu studium na FSV dalo alespoň částečně teoretický přehled o fungování médií. Jeho názor na bakalářské studium žurnalistiky na FSV, ačkoliv ho sám neabsolvoval, je pozitivní: „Ten obor dá studentům přehled, jak elementárně fungují média. Myslím si, že studium žurnalistiky určité cenné je, jelikož, jak jsem zjišťoval, první tři ročníky jsou kromě teorie i dost praktické, což může být pro studenty nesmírně důležité.“
Je tu však podle něj ještě jedna důležitější věc, a to jsou cizí jazyky. Podle Balšínka je nutné umět nejméně jeden světový jazyk na výborné úrovni, aby člověk mohl být v médiích úspěšný.

Spy mě hodně naučil

Dalibor Balšínek již před nástupem na FSV pracoval v médiích. Přispíval do opavského týdeníku Region. V době, kdy začínal studovat magisterský obor Masová komunikace, nastoupil jako elév do Lidových novin.
„Když jsem na FSV končil, byl jsem už nějakou dobu reportérem na TV Nova,“ vypráví Balšínek a dodává, že práce pro televizi byla v devadesátých letech nesmírně zajímavá.

Poté však dostal zajímavou pracovní nabídku od své kolegyně, a stal se tak spoluzakladatelem a šéfredaktorem časopisu Spy, který jako týdeník vychází dodnes. „Když Spy začínal vycházet, měl jinou podobu než dnes. Jednalo se spíš o politický bulvár,“ odpovídá Balšínek na otázku, zda se setkával s výčitkami, že pracuje v bulváru. „Pro mě to byla naprosto klíčová zkušenosti, jelikož ten projekt vznikal od nuly. Naučil jsem se na tom technologii vzniku časopisu a další důležité věci. Byla to pro mě v zásadě nejdůležitější zkušenost. Díky tomu teď například mohu vést Lidové noviny.“

Díky nasbíraným zkušenostem se Balšínek dostal na post šéfredaktora časopisu Týden. V době, kdy to Týdne nastupoval, měl časopis velmi špatnou prodejnost. Do podoby, v jaké známe Týden dnes, ho po nesnadných začátcích dovedl právě Balšínek.
„V době, kdy jsem do Týdne nastupoval, se prodávalo jen okolo šestnáct tisíc výtisků,“ vzpomíná. Proto vyměnil většinu redaktorů, grafiků a změnil strukturu časopisu. Během několika měsíců šla prodejnost časopisu prudce nahoru. „V tom nejlepším období byl náklad dokonce šedesát tisíc výtisků.“ Také to byl časopis, který měl největší inzertní příjem ze všech časopisů na trhu.“

Pokud se Dalibora Balšínka zeptáte, co považuje za svůj největší dosavadní pracovní úspěch, neváhá a odpoví: „Jednoznačně Týden.“
Ve stejném vydavatelství také založil internetový deník Týden.cz a další úspěšný časopis, magazín Instinkt.

Královská disciplína

Po osmi letech se však rozhodl odejít. „Byl jsem v Týdnu téměř devět let, to je dlouhá doba. Už byla potřeba nějaké změny.“
Proto přešel do vydavatelství MAFRA, které vydává například Lidové noviny a MF Dnes. „Nešel jsem sem proto, abych primárně dělal Lidové noviny. Šel jsem do představenstva, a tam v podstatě pořád jsem. Jenže Lidové noviny jsou to nejviditelnější, co dělám.“
Dále má na starosti vysoce navštěvovaný portál iDnes.cz a další mediální aktivity. Nedílnou součástí Lidových novin je webová stránka Lidovky.cz, kterou se Balšínek snaží zlepšovat. „Za tu dobu, co zde jsem, jsme zvýšili návštěvnost asi o 35%.“

Dalibor Balšínek má za sebou mnoho zkušeností z nejrůznějších typů médií. Nabízí se proto otázka, kde byl nejspokojenější a jaký typ práce v médiích ho nejvíce baví. „Deník je královská disciplína, ačkoliv je to časově nejnáročnější práce.“ Normálně sice pracuje asi deset hodin denně, ale přiznává, že na práci myslí mnohem častěji.

Když se zamyslí nad budoucnosti novin, tvrdí, že v České republice je zatím prodaných výtisků na počet obyvatel poměrně hodně. „Samozřejmě nám zůstává především víra, že noviny v nějaké podobě zůstanou.“ Dále tvrdí, že nikdo není v této době schopen říct, jak se noviny v budoucnu změní. Situace se dle jeho slov vyvíjí velmi rychle, jelikož všechny deníky ztrácejí každý rok od pěti do deseti procent ze svého nákladu. Proto podle něj není v této době reálné, aby se výrazně zvýšil náklad Lidových novin. „V případě deníků se můžete jedině snažit o to, aby vám prodej co nejméně padal.“ Během svého působení v Lidových novinách Dalibor Balšínek například výrazně rozšířil přílohu Orientace, která má dvojnásobný prostor, pozměnil kulturu, přivedl nové redaktory a nadále se snaží noviny vylepšovat.

Dalibor Balšínek
● vystudoval teorii literatury (bakalářské studium) a masovou komunikaci (magisterské studium na FSV UK)
● první redaktorské zkušenosti získal v opavském týdeníku Region
● pracoval v TN Nova, byl šéfredaktorem časopisů Spy a Týden
● je členem představenstva vydavatelství MAFRA
● nyní vede Lidové noviny

Johana Fundová
Foto : archiv časopisu Týden

1 122 ×




Sdílej článek


Hodnocení

špatnýpodprůměrnýprůměrnýdobrývýborný (zatím žádné hodnocení)
Loading...

Související články:

    žádné články nenalezeny

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *